Zuidwaarts

9 november 2012 - Manapouri, Nieuw-Zeeland

We zijn verder gereden via Shagpoint naar Otago Peninsula. Onderweg naar Shagpoint zien we de dolfijnen in het water de zelfde richting op zwemmen als dat wij rijden; richting het zuiden.

Shagpoint staat bekend om haar zeeleeuwen, zeehonden en geel-oog pinguïns en natuurlijk haar Shags. We komen rond het middaguur bij Shagpoint aan. Er zijn geen pinguïns te zien, die zijn druk aan het vissen, maar.. de zeeleeuwen en de zeehonden liggen wel gebroederlijk zij aan zij op het strand. We maken een rondje en vervolgen onze weg naar Otago Peninsula.

Otago Peninsula is in feite één groot natuurgebied waar je veel wilde (zee)dieren kan zien en veel wandelingen kunt maken. De zon schijnt uitbundig bij aankomst en we besluiten de rest van de middag niets meer te doen, behalve dan van de zon te genieten.

Na een nacht vol regen begint de dag zonnig maar koud en winderig, het ideale weer om een paar lange wandelingen te maken. We beginnen bij Okia Flats, bezoeken vervolgens Allan’s beach en  Sandymount en sluiten af met een wandeling richting Sandfly beach. De laatste was enigszins per ongeluk aangezien we dachten een viewpoint te treffen. Prachtige vergezichten en een mooie kust.

We besluiten een nachtje in Dunedin te blijven om de stad te verkennen. De stadscamping (Leith Valley) blijkt zo comfortabel en de weersvoorspellingen voor de volgende dag zijn zo slecht dat we er maar twee nachten van maken. Dunedin is een studentenstad met veel schotse invloeden. De restaurantjes en barretjes in het stadscentrum zijn erg leuk en het oude stationsgebouw is prachtig. We pakken uit met  een heerlijke lunch en lopen weer terug naar de camping. Tijdens de regenbuien vermaken we ons goed door lekker de sauna in te gaan en film te kijken in de TV kamer.

De volgende dag rijden via de scenic kustroute naar Kaka point. Kaka point ligt dicht bij Nugget Point en dat is weer een mooi plekje met een vuurtoren waar je zeeleeuwen, pinguïns en dergelijke kan zien.  Nugget Point blijkt een hoogtepuntje terwijl de camping bij Kaka point ons verder doet trekken richting Owaka (Punawea).

Bij Owaka blijven we een nachtje om vervolgens via de Catlin Falls en Curio Bay door te rijden naar Invergargill. We hadden graag in Curio Bay met de hector dolfijnen gezwommen mits het niet zo koud was en de camping niet zo basic. Al met al was het deze dag net iets te koud en we besluiten door te rijden naar Invergargill.

Invergargill kent veel schotse invloeden en de inwoners –ongeacht leeftijd-  hebben een alternatieve en/of gothic kledingstijl, grote matten in de nek of zitten vol met tatoeages. Het stadcentrum is prima in een middag te verkennen.

Morgen wordt er zonnig weer voorspeld.. het perfecte weer voor Manapouri en Milford Sound. Wat ons betreft een goed plan om die kant op te rijden!