Slow Travellers

23 december 2016 - Sucre, Bolivia

Tijdens deze reis ontpoppen wij ons steeds meer als zgn Slow Travellers. Een begrip die schijnbaar in de "reizigerswereld" bekend is merken wij als we in gesprek zijn met andere reisgenoten. Slow... omdat we ruim de tijd nemen dingen te bezichtigen en tussendoor ruime pauzes inbouwen om weer bij te komen van nieuwe ontdekkingen en avonturen. Voorafgaand aan de reis hadden we al tegen elkaar gezegd dat we niet alle "must see" bezienswaardigheden, die op Tripadvisor staan aangeprijst, hoeven te zien. En ook niet alle Lonely Planet highlights en we komen ons woord na. De laatste maand in Bolivia hebben we eigenlijk alleen dmv een 3 daagse tour de hoge zoutvlakten(Salar de Uyuni) en de Altiplano van Bolivia verkend en ervaren. Maar dat was tegelijk ook wel een groot hoogtepunt. Wat een surrealistische wereld zijn we doorgereden met "onze" 4-wheel Drive. Iedere ochtend rond 5 uur opstaan en gaan met die banaan.... En tijdens alle 3 dagen zijn onze kaken meerdere keren open gevallen door de grootsheid en schoonheid van dit stukje aarde. Verwend door verschillende andere reizen kunnen we met droge ogen zeggen dat deze trip absoluut een bijschrijver is. Onze chauffeur en gids is super relaxte en aardige kerel die ook nog eens over  geweldige fotograaf kwaliteiten beschikt. Hij speelt fantastisch met de diepte en wijdse omgeving wat erg grappige foto's oplevert. We slapen de eerste nacht in een waar Zouthotel waar bijna alles van zoutblokken is gemaakt. Het ligt in een klein gehucht in de the middle of nowhere in een prachtige omgeving. We zien uiteraard eindeloze witte zoutvlakten die zo wit zijn dat het pijn doet aan de ogen(zonnebril noodzakelijk), daarnaast vulkanen, geisers, rode en groene meren met flamingo's, grote cactussen en uiteraard Lama's. Die laatsten helpen ons herinneren dat we toch echt nog op aarde lopen en niet op de maan :-)..  Onze chauffeur/gids scheurt er op momenten flink op los(mijn inziens op verantwoorde plekken) over de witte zoutvlakten waardoor we een klein beetje het Dakar gevoel krijgen. Overigens, de Dakar race zal in januari voor een deel ook werkelijk over dezelfde zoutvlakten voeren! 3 dagen vol aan de bak met lange dagen en zelfs op de 3e dag, aan het einde van de middag vlak voordat we weer terug zijn, voelen Berryl en ik nog hetzelfde enthousiasme als op de eerste dag. En dat zegt wat want over het algemeen zijn wij ook wel van die types die op een gegeven moment het wel welletjes vinden.... Als we terugkomen van de 3 daagse in Uyuni, een saai gehucht, stuiteren we nog alle kanten op. We gaan naar het centrale plein wat nog wel wat gezelligs heeft en drinken een biertje in de late namiddag zon. Moe maar erg gelukkig..

​De volgende dag vertrekken we naar Sucre, de officiële hoofdstad van Bolivia en direct bij aankomst voelen we ons helemaal goed in deze mooie koloniale stad. Sucre heeft veel mooie oude gebouwen die bijna allemaal smetteloos wit zijn geschilderd. Het heet niet voor niets de Witte Stad. Na 3 dagen hard en laag te zijn gegaan op de Zoutvlakten kiezen we een leuk koloniaal hotel uit om bij te komen en onze ervaringen een plekje te geven. Als echte Slow Travellers besluiten we de volgende dag een longstay deal te maken met het hotel zodat we tegen een gunstige prijs 3 weken kunnen genieten van de stad en het hotel. We blijven hier tot na de kerst om 27 december af te reizen naar Tupiza en vandaar uit 29 december de grens over trekken naar Argentinië. Het luieren en het dromen over allerlei nieuwe dingen die we zouden kunnen gaan doen zowel in Nederland als ook in het buitenland is onze grootste en belangrijkste dagtaak hier in Sucre. In combinatie met een goede espresso kunnen we dat lang vol houden merken we..... :-)

​Langs deze weg willen wij iedereen hele fijne feestdagen wensen een geweldig 2017!!

1. Nicole:
    23 december 2016
    He lieverds, wat heerlijk om te lezen wat jullie allemaal beleven, dank je wel daarvoor! Wij wensen jullie ook een gezond 2017! Maaike, Vivian en Nicole
  2. Frans en Claudia:
    24 december 2016
    Jullie genieten zo te lezen. Fantastisch man!
    Wij wensen jullie fijne feestdagen!

Frans, Claudia, Fleur, Quinten en Tim
  3. Ingrid:
    24 december 2016
    Voor jullie ook een supergezond 2017 en dat al jullie dromen werkelijkheid mogen worden en volgens mij is er al een gedeelte werkelijkheid geworden, want dat kan haast niet na weer zo'n prachtig mooi verhaal!!
  4. Henk en Elly:
    25 december 2016
    Hoi Berryl en Reinder,
    Weer een prachtige belevenis en mooie fotos
    Hele fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2017
    Groetjes Henk en Elly