Vulkanen en rookgordijnen

24 december 2012 - Thames, Nieuw-Zeeland

Terwijl ik dit schrijf zitten we alweer in Mount Maunganui (Bay of Plenty)  en staan we op het punt om naar Hahei (Coromandel) te vertrekken. Ons schrijftempo is evenredig met ons reistempo gedaald. Toch verdient Rotorua een eervolle vermelding in ons reisverslag aangezien Rotorua

a. dé Maori hoofdstad van Nieuw Zeeland is en
b. eenvoudigweg een leuke stad met dito omgeving is.

Een klein zijsprongetje richting de Maori’s; zij staan bekend om hun verleden als grote krijgers, hun kunst, hun tatoeages en niet te vergeten de Haka, de bekende oorlogsdans die voor iedere rugbywedstrijd van de All Blacks wordt gedanst. De Maori cultuur van nu lijkt vergane glorie. De stoere Maori mannen zijn nu vaak dronken en de Maori vrouwen zijn veelal  obese. Voor het totale beeld adviseer ik een ieder het boek ‘Once were warriors’ te lezen.

Voorafgaand aan Rotorua bezoeken we het thermale park Wai-o-tapu, bekend om haar geiser Lady Knox en haar kleurrijke zwavelmeren.  Lady Knox komt iedere ochtend tot leven wanneer een parkwachter een stuk zeep (of vergelijkbaar) in deze geiser stopt.

Voordat we Rotorua aandoen blijven we nog eerst twee nachtjes slapen bij Waikite. Op deze plek heb je diverse thermale buitenbaden met een kleine campground erbij. Alhoewel het weer iets minder zonnig is, is het een perfecte plek om een duik in deze baden te nemen. Je zit buiten maar het water is lekker warm (ca 41gr.), het maakt even niet uit dat het regent want je bent toch al nat!

De camping waarop we landen ligt op loopafstand van het centrum van Rotorua. Deze camping heeft haar eigen thermale baden waarin je heerlijk kunt liggen. We lopen dwars door een Maori dorp heen om in het centrum te komen. De kerk en begraafplaats laat veel van de oude Maorikunst zien.    Rotorua ligt middenin een thermaal gebied en dat betekent dat je overal stoom uit de grond ziet komen en regelmatig komt de stank van rotte eieren  onder onze neus langs, ofwel zwavel.

Het stadscentrum is gezellig en aangekleed voor de kerstdagen. Het blijft gek om met een stralend zonnetje alle winkels en terrassen in kerstsfeer gekleed te zien.

De tweede dag in Rotorua gebruiken we om op de mountainbike het Red Wood forrest te verkennen. Red Wood heeft verschillende wandel en fietspaden met diverse moeilijkheidsgraden. We putten ons helemaal uit en komen moe en hongerig Rotorua binnen fietsen. Onze lunch genieten we op een mooi en zonnig terrasje op de hoofdstraat van Rotorua.

We vertrekken de volgende dag naar Mount Maunganaui, een leuk toeristisch dorp aan de Bay of Plenty met –zoals de naam het al zegt- een grote berg/heuvel om iedere dag even op te klimmen. Goed voor de conditie en iedere dag weer een mooi uitzicht over de prachtige stranden. De camping is klein maar erg comfortabel en dat maakt dat we vijf nachten blijven plakken.

We maken ons op voor het laatste deel van Nieuw Zeeland. De komende drie weken rijden we richting Coromandel (Hahei), Auckland en the Bay of Islands.  Onze laatste drie weken in dit prachtige land zijn aangebroken.

1. Barbara:
    24 december 2012
    He Reinder en Berryl,
    Kerstavond is bij ons bijna aangebroken grappig bij jullie is hij al bijna voorbij.
    Fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar.
    Groetjes Barbara en Haico
  2. Menno en chantal:
    31 december 2012
    Wij wensen jullie alvast een heel goed 2013, we zijn bij Haico en babs vanavond, en heel goed uiteinde vandaag en we zien jullie gauw weer terug! Heel veel liefs van Menno,Chantal,Sam en Kick!
  3. Gerard:
    31 december 2012
    Hey Rein en Berryl, een hele fijne jaarwisseling toegewenst daar aan de andere wereldkant en een heel bijzonder mooi en gezond 2013.
    Hartelijke en warme groet vanuit een te warm en regenachtig Kampen.
    See you.