De laatste weken Nieuw Zeeland

9 januari 2013 - Thames, Nieuw-Zeeland

De laatste weken van Nieuw Zeeland zitten er bijna op! Net zoals onze frequentie van schrijven, brengen we deze laatste weken door. Veel rustpauzes. Na de Bay of Plenty gaan we naar de Coromandel, een bekend schiereiland vooral heel erg populair bij Aucklanders die er hun weekenden en vakanties doorbrengen. Langs de kust rijden we naar Hahei Beach waar Cathedral Cove te bewonderen is. De wandeling er naar toe is een leuke training en er zijn relatief veel andere toeristen. Als we beneden bij het strand aankomen, lijkt het een dagje Noordwijk op een zonnige dag. Veel mensen die genieten van het mooie beschutte strand en natuurlijk Cathedral Cove. Het is wederom een mooi fenomeen, gevormd door vele miljoenen jaren natuurgeweld. Daarnaast bespeuren we bij onszelf voor het eerst een gevoel van verzadiging. Al heel veel mooie ervaringen rijker, lijkt het een "check/vink" moment te worden. Na Hahei rijden we de Coromandel om en belanden we de dag voor kerst in Thames, een stadje aan de rand van het schiereiland. We zullen hier de kerst doorbrengen. Waar Thames op de dag van aankomst een leuk bruisend stadje lijkt, is het de dag erna een spookstad. Uitgestorven straten en gesloten restaurants. We hadden ons er op verheugd om met eerste kerstdag uit eten te gaan om toch een beetje kerstgevoel te krijgen. We realiseren ons dat je eigenlijk niet mag klagen om in een korte broek en teenslippers te lopen en te genieten van 25 graden, en dat doen we dan ook niet, maar een kerstgevoel krijgen we er ook niet van. Na lang zoeken zien we één restaurant waar mensen naar binnen stappen. Wij er achter aan en de eigenaar vertelt ons dat we voor 25 NZ dollar mogen aanschuiven bij een echt kerstbuffet! Dat laten we ons geen 2e keer zeggen en krijgen een tafel aangewezen tussen alle andere kiwi's. Het buffet is in stijl, aardappelen met rozemarijn, roastbeef, stoofperen, aardappelsalade en pudding met cake na! Vol en voldaan maken we nog een rondje lans de kustlijn voor enige beweging voordat we teruggaan naar de camping. De resterende dagen luieren we veel, lezen boeken en ontmoeten leuke mensen. De dag voor oudejaarsavond reizen we door naar Auckland, de wijk Takapuna waar een camping direct aan het strand ligt. Het weer is inmiddels constant goed en de temperaturen gaan richting de 30 graden. Takapuna is een leuk en rijke voorstad van Auckland met veel winkels, een bioscoop, bars en restaurants. 10 km verderop ligt Devenport, aan het eind van een schiereiland en een super mooi uitzicht op de skyline van Auckland! Vanuit hier gaat een ferry naar Centraal Auckland, de tocht er naar toe duurt 10 minuten. We verkennen een ochtend het centrum van Auckland en nemen 's middags in Devonport een moccachino en een muffin(onze nieuwe verslaving....). Op oudejaarsdag krijgen we nieuwe buren op de camping en dat blijken ook nederlanders te zijn, Izard en Marielle uit Haarlem. Met hen brengen we oudejaarsavond door en om middernacht proosten we met champagne op het nieuwe jaar. Het uitzicht, vanaf een parkje aan het water in Devonport, is schitterend. De skyline ligt recht voor ons en het vuurwerk vanaf de Tower is mooi maar ook erg kort. Verder is er geen particulier vuurwerk, dat is verboden. Het wordt daardoor een rustige avond wat we eigenlijk wel lekker vinden. Om half 4 's nachts kruipen we in onze bedje. Marielle, Izard en wij vinden het erg gezellig met elkaar en we besluiten met z'n 4-en voor onze laatste week naar het noorden van het noordereiland te trekken met o.a. de Bay of Islands. De afgelopen dagen was het weer schitterend, hebben we een paar mooie uitzichten gezien, gewandeld aan het strand, geluierd en geborreld rond "beer 'o clock". We zijn vandaag in Mangawhai, 90 km boven Auckland. Vandaag trekken we verder naar deze grote stad voor onze laatste 3 dagen in dit qua natuur een niet te overtreffen mooi land. We zijn klaar voor het "afscheid" van het land en van Izard en Marielle al zullen we die ongetwijfeld in Nederland nog een keer zien!

Nog 2 weken Australië, een maand Bali en dan zullen we op 26 februari weer voet op nederlandse bodem zetten. Ruim 13 maanden na ons vertrek. Het voelt bijzonder maar ook goed om weer naar huis te keren en familie en vrienden weer te zien. Home sweet home zullen we maar zeggen haha.. Gelukkig kunnnen we weer in een apartement op Camping Sevening vanwaar we ook vertrokken zijn voor dit grote avontuur. Het opnieuw opstarten in Nederland zal ongetwijfeld ook weer een bijzondere en mooie reis worden!

We willen via ons blog iedereen die ons dierbaar is een spetterend en vooral gezond 2013 wensen!!!

1. Jacqueline Kelderman:
    9 januari 2013
    Mooi verhaal weer, Reinder. Voor jullie ook nog een gelukkig 2013 toegewenst.
    Ik lees dat jullie eind februari naar Nederland komen, dus het einde van de mooie reisverslagen is ook in zicht. Jammer, ik zal ze missen. Goed om te lezen dat jullie fijne ervaringen hebben opgedaan, maar dat jullie het ook weer fijn vinden om terug te komen. Geniet nog lekker van de temperatuur, het is hier oude wijven weer. Groetjes
  2. Daniel:
    12 januari 2013
    Heeeee lieverds,

Wat een mooie verhalen weer.... en beter laat dan niet... Jullie ook al het goede voor 2013 gewenst. De laatste weken in NZ en dan lekker naar Bali. Geniet nog van die mooie tijd.... en ja, de dag van teruggaan..... ik ken hem me nog als de dag van gisteren herinneren... maar ook aan verdriet zitten mooie kanten!

Ik zie jullie heeel snel na het moment van voeten op NL bodem!

Dikke kus van uit een druilerig NL.
    Kusssssss
  3. Marielle en Izard:
    13 januari 2013
    Heey buurtjes!!

Wat een gaaf verslag, ons laatste verslag hebben we maar een beetje afgeraffeld! Wat zullen jullie het heerlijk hebben in jullie appartementje daar in Brisbane! Nog een paar tintjes bruiner waarschijnlijk? Of is het te warm in de zon?
    Wij gaan straks verhuizen naar caravan nummer 3 en ons klaar maken voor die veel te lange vlucht naar het koude Nederland morgen( -5 graden brrr)!
    Heel dubbel gevoel, veel zin om al onze vrienden en familie weer te zien maar eigenlijk ook een beetje verdrietig dat de grote reis geschiedenis wordt!
    Dat gevoel zullen jullie wel herkennen! Maar gelukkig mogen jullie nog een tijdje!
    Moeten in Nederland maar snel een borrel drinken op alle avonturen en natuurlijk alles wat nog gaat komen! Heel veel plezier!
    En we blijven jullie volgen!Ook vanaf de piste volgende week!

Kusss
    Ies en Mariel
  4. Gerard:
    20 januari 2013
    Hay sus en Rein, weer een mooi verhaal met mooie foto's. Weer van genoten en ik kan me dr iets van voorstellen dat het minder prettig voelt om afscheid te gaan nemen van al die mooie belevenissen. Aan de andere kant zal het ook mooi zijn om hier weer in het koude Nederland alle mensen terug te zien en in de armen te kunnen sluiten. Blijft natuurlijk geweldig om terug te kunnen kijken naar een fantastisch mooi 2012, hebben jullie toch maar even gedaan. Wens jullie in ieder geval een behouden terugreis en zie jullie bruinverbrande koppies vast weer hier in et kouwe kikkerland.
    Liefs Gerard.
  5. Roliena & Berry:
    21 januari 2013
    Hi lieve schatten,
    Wat vliegt de tijd. Eind feb naar huis...sjeempie.
    Nog heel veel plezier met de laatste weken. Kus van ons beiden ! Ber en Ro
  6. Roliena & Berry:
    21 januari 2013
    Hi lieve schatten,
    Wat vliegt de tijd. Eind feb naar huis...sjeempie.
    Nog heel veel plezier met de laatste weken. Kus van ons beiden ! Ber en Ro