Op naar Vietnam

15 augustus 2012 - Hanoi, Vietnam

We zijn inmiddels aangekomen in Hanoi, Vietnam.

De tijd samen met Daniel en Sander in Pattaya was erg leuk. Tod, een amerikaan, is met hen meegekomen en ook met Tod kunnen we het erg goed vinden. Waarschijnlijk zal Tod zich gaan vestigen in Thailand en Engelse les geven.
De eerste indruk van Pattaya zelf hebben we niet meer bij kunnen stellen tijdens de periode die we er zijn geweest. De badplaats heeft niet veel te bieden voor de "reguliere toerist/reiziger". We hebben geconstateerd dat Pattaya een plek is waar bepaalde vraag en aanbod goed samen komt :-)

Het hotel waar we zaten was perfect. Vriendelijk personeel, 4 zwembaden en een oase van rust. We hebben dan ook veel tijd doorgebracht met een boek bij het zwembad. Ook hebben we veel gelachen, iets teveel gedronken en leuke gesprekken gevoerd. Kortom, een geslaagde reünie!  Nadat we Daniel, Sander en Tod hebben uitgezwaaid, blijven wij nog 1 dag in het hotel. Zij gaan met een taxi naar het eiland Koh Chang en wij worden  's nachts om 3 uur door een taxi opgehaald en naar het vliegveld van Bangkok gebracht.

Onze vlucht naar Hanoi staat om 06:45 uur gepland. We hebben vooraf een hotel geboekt in de Old Quarter en een pick up geregeld vanaf het vliegveld. We halen ons visum op bij de douane en als we de uitgang uitlopen staan zeker 100 vietnamezen met naambordjes. Onze naam staat er niet bij. Dan nog maar een rondje om de mensenmassa heenlopen, die netjes achter dranghekken staan. Het voelt vreemd om op deze manier naar mensen te kijken terwijl zij vervolgens allerlei namen roepen.

Één van de mannen staat met een naambordje "Welcome Marieke de Boer" en kijkt mij veelbelovend aan. Ik zeg "sorry mate, i am not Marieke :-)". Na een half uur mensen en naambordjes kijken zien we "onze man" nog steeds niet. Berryl koopt een SIM kaart op het vliegveld en ik bel met het hotel. Volgens ons contactpersoon van het hotel is hun man al op het vliegveld en hij vraagt ons (nieuwe) mobiele nummer. Binnen een minuut word ik teruggebeld en na veel inspanningen kunnen we elkaar verstaan en begrijp ik dat wij bij Arrivals A staan en onze chauffeur bij Arrivals B, een hal verderop.... eind goed al goed. We stappen in de taxi en na 20 minuten rijden komen we aan bij ons hotel.

Het hotel is gelegen in één van de smalle straatjes waar de wijk Old Quarter bekend om staat. De ontvangst is erg hartelijk en de kamer helemaal prima. Nadat we ons hebben opgefrist, wandelen we door de vele straatjes. Het is goed uitkijken want de straten zijn erg smal en er is veel verkeer, vooral héél veel motorscooters. Het valt ons op dat zij nergens naar kijken en voor onze neus wordt een vietnameze vrouw aangereden. Gelukkig gaat het allemaal niet hard en mankeert ze uiteindelijk niets maar het is goed uitkijken geblazen. We sluiten de dag af in een restaurant met een dakterras waardoor we mooi uitzicht hebben op de straat en alles wat daar loopt.

Vandaag hebben we het Ho Chi Minh Mausoleum en Museum bezocht. We komen daar rond 10 uur aan met de taxi die door het hotel is geregeld. De rit kost 60.000 dong (= 2,25 euro). We sluiten ons aan bij de korte rij mensen die al staan te wachten om het terrein op te mogen. Alles wordt strak geregiseerd door goed geklede dames en mannen strak in een wit uniform. We moeten de camera achterlaten die we bij de uitgang weer op kunnen halen na het inleveren van het nummer wat we hebben gekregen. De entree voor het Mausoleum is gratis.

Na ongeveer 10 minuten lopen we het Mausoleum binnen. Er mag niet meer gesproken worden en mijn hoedje moet af. Als we binnen lopen in de ruimte, waar de airo volgens mij overuren draait. Ik zie links van mij de glazen kist met daarin het gebalsemde lichaam van Ho Chi Minh die in 1969 is overleden. Sommige aziatische bezoekers betuigen hun respect als ze om de glazen kist heen lopen (we lopen in een u vorm om het lichaam heen). Ik zie het lichaam en denk bij mezelf dat het best knap is om een vergankelijk lichaam zo lang goed geconserveerd te houden. De huid op de handen ziet er wat strak gespannen uit, bijna als nieuw zou ik zeggen en ook het overhemd ziet er kreukloos uit. Het gezicht, inclusief sik, ingevallen maar in goede staat. Het lichaam gaat iedere jaar van september tot december voor onderhoud naar Rusland, waar ze natuurlijk de nodige ervaring hebben op dat gebied. Ik stel me dan voor dat mannen als Stalin, Lenin en Ho Chi Minh naast elkaar liggen tijdens het onderhoud en moet inwendig een beetje lachen. Kwade tongen beweren dat Madame Tussauds langs is geweest maar ik geloof niet dat er een pop ligt...Of de communist Ho Chi Minh een "goed mens" is geweest tijdens zijn leven, weet ik niet maar in Vietnam is hij schijnbaar nog steeds erg populair. Wat ik wel opmerkelijk vind is dat hij tegen zijn wil in is gebalsemd na zijn overlijden. Hijzelf wilde gecremeerd worden waarna zijn as over de vietnameze bergen moest worden uitgestrooid. Waarschijnlijk heeft hij niet goed zijn testament geregeld.....

De terugweg met de taxi lijkt een stuk duurder. De meter van een deze taxi staat al na een minuut op 300.000 dong en we beseffen dat met de meter geknoeid is. Een bekend fenomeen in Hanoi. We weigeren 300.000 dong te betalen en geven de man uiteindelijk 100.000 om verdere escalatie te voorkomen.

Overmorgen vertrekken we met de nachttrein naar het noorden, Sapa en Bac Ha. Daarna hebben we een 3 daagse bootreis geboekt naar Halong Bay en Cat Ba Eiland. We zien er naar uit deze natuurgebieden te bezoeken!

1. Judith:
    15 augustus 2012
    Tjonge alsof jullie van Zwolle naar Kampen reizen en weer terug hoor ik over Thailand,Laos, Vietnam... uiteindelijk is de wereld maar klein he. We zijn benieuwd naar álle verhalen... naast alle blogs om is er vast nog een hoop te vertellen. In een gezellig kroegje in Ubud, biertje en roseetje erbij met livemuziek op de achtergrond gaan we het nog laat maken! Goede reis verder en we zien elkaar over 5 weken!!Dikke zoen!!
  2. Jan de Haan:
    15 augustus 2012
    Als provinciaaltje verbaas ik me er over dat in deze face van jullie reis problemen neer komen op van (Arrivals) A naar B. En gelet op je foto snap ik ook wel dat je hoedje zowiezo af moest.
  3. Monique:
    16 augustus 2012
    (even gegniffeld om de reactie van Jan...!)

Ik wens jullie een heerlijke tijd toe in Vietnam, bedankt voor alle leuke verhalen tot nu toe. Take care.

Groetjes,
    Monique van Beek-Troost