Verrassend Vietnam

20 augustus 2012 - Hanoi, Vietnam

Vanochtend vroeg met de nachttrein vanui Lao Cai, Noord Vietnam, teruggekomen in Hanoi. Lao Cai is een stad 38 km verwijderd van de grens met China. Hier stopt en vertrekt de trein vanuit en naar Hanoi. Als we zaterdagochtend om 6 uur aankomen op het station, staat er een aantal minibussen te wachten om alle toeristen naar Sapa te rijden, wat ongeveer nog een uur rijden is. We zijn vrijdagavond met de nachttrein vanuit Hanoi vertrokken en dat ging bijna nog mis. Een uur voordat we door een taxi zouden worden opgepikt, die ons naar één van de 3 treinstations in Hanoi zal brengen, breekt de hemel open en valt er in korte tijd bakken met regen over Hanoi. Dit gaat gepaard met een flinke storm. Het vriendelijke personeel van ons hotel is bezorgd dat de taxi's van de stad vast komen te zitten want in de straten rond het meer staat het water inmiddels aan de knieën. Gelukkig is ons hotel hoger gelegen en houden we het nog droog maar we moeten wel naar het station. Op een gegeven moment zegt de manager dat 2 jongens van het personeel ons naar het station willen brengen op hun motorscooter zodat we de trein nog kunnen halen. Erg aardig aangeboden maar wij hebben inmiddels het verkeer met de miljoenen scooters gezien en het vooruitzicht van een ritje achterop een motorscooter door Hanoi met noodweer worden we niet vrolijk van. We wachten nog 5 minuten en als het stormen afneemt en het "alleen" nog hard regent, besluiten we, na een korte risico-analyse....., van het aanbod gebruik te maken. Met onze kleine rugzag(de grote blijft bij het hotel) onder poncho springen we achterop op de scooters. Door de natte smalle straatjes van Hanoi, waar het water tot de enkels is opgelopen, worden we vakkundig om alle hindernissen(waaronder omgevallen bomen) heengereden. De jongens lijken er nog wel plezier in te hebben maar houden rekening met onze oproep dat veiligheid voorop staat en we anders maar de trein gaan missen. Op een kruispunt staat al het verkeer vast door een omgevallen boom. De jongens, en andere scooterrijders, besluiten dan maar de stoep te nemen. We wanen ons in een film en ik neem alles om me heen met verbazing in mij op. De jongens rijden niet hard maar met voldoende tempo door en zo ook de andere scootterrijders. "We" zijn t.o.v. auto's in het voordeel omdat de scooters bijna overal tussendoor en omheen kunnen. Na 15 minuten staan we met z'n 4-en breed glimlachend op het station. Één van de jongens haalt met onze vouchers de tickets op en na een "big high 5" rijden ze weer terug naar het hotel en gaan wij naar de trein. We delen onze 4 persoons cabine met 2 vietnameze mannen. Na een kort gesprek gaan we slapen en de volgende morgen om 6 uur zijn we op het station van Lao Cai.
Sapa is een leuken toeristische stad met veel bars en restaurants en een gezellige markt. Het ligt in een geweldige mooie omgeving, Sapa Valei, met bergen, rijstvelden, watervallen en dropjes. Het oude Azië en de nieuwe commercie heeft elkaar daar prima gevonden. Vrouwen en kinderen in klederdracht, waarvan de kleuren per dorp verschilt, proberen je hun handel te slijten. Kleurige tassen, sjawls etc..Wij vinden het niet storend, eerder vermakelijk als we regelmatig worden aangesproken met "Whele you flom?", "What's youl name?" en "You buy from me?". In de winter kan het sneeuwen en de temperatuur gemakkelijk onder het vriespunt blijven. Als wij aankomen hebben we waarschijnlijk de regen vanuit Hanoi meegenomen want de hele dag blijft het met bakken uit de lucht komen en zijn we letterlijk in de wolken want we zien geen valei of bergen. Het personeel van dit hotel is ook weer erg aardig en klantvriendelijk. Als pleister op de wond voor het slechte weer, sommige toeristen zijn zichtbaar teleurgesteld/gefrustreerd, krijgen alle gasten een klein flesje wijn aangeboden die we op het overdekte terras(helaas dus zonder uitzicht..) mogen nuttigen. Berryl en ik zijn gelaten over het weer. Tuurlijk vinden wij het ook jammer en aangezien we maar 2 dagen blijven is de kans best groot dat we Sapa weer gaan verlaten zonder een berg, vallei of dorp te hebben gezien..... maar ja, het is wat het is. De wijn vinden we nog te vroeg(het is nog maar half 8 in de ochtend en laten we ons later die middag goed smaken) maar we bestellen een ontbijt op het terras. De temperatuur is met 24 graden prima! De rest van de dag brengen we door met wandelen door Sapa en de markt. Ergens uitgebreid lunchen en lezen. Het weer is te slecht om lang buiten te zijn. 's Avonds nemen we een biertje in een leuke, gezellige bar en eten we in klein vietnamees familie restaurant met wederom erg vriendelijke bediening. Het eten is geweldig en met ons buikje vol gaan we tevreden slapen.
Als we de volgende dag wakker worden is het droog!! Ook de bewolking lijkt op te klaren. Een echt kado want de voorspellingen waren net zo slecht als zaterdag. Dit geeft ons de gelegenheid de hele zondag nog wat van de omgeving te zien. We moeten om 17:00 uur weer terug zijn bij het hotel waar de minibus ons naar het station van Lao Cai zal brengen. Na een heerlijk ontbijt met baguette(veel goede franse invloeden in Vietnam) omelet, vers fruit en fruitsap en thee gaan we op pad. Het zonnetje breekt zowaar door en het is direct erg warm. We lopen richting Cat Cat Village, een klein dorpje in de valei waar ook een waterval schijnt te zijn. De wandeling is enerverend en de uitzichten soms adembenemed. Vietnam heeft ons tot nu toe erg aangenaam verrast en met nog een aantal mooie te bezichtingen plekken op de agenda, waaronder Halong Bay, zou Vietnam best wel eens in top van onze favorieten terecht kunnen komen. Tijdens het wandelen naar Cat Cat Village komen we verschillende dorpsbewoners tegen die met hun koopwaar lopend naar de markt in Sapa gaan. Die markt zullen we later nog gaan bezoeken. De tocht is een feest voor fotograferen. We doen er dan ook lang over voordat we in het dorp zijn en bij de waterval. We prijzen onszelf gelukkig dat we dit hebben mogen zien en ervaren en niet 2 dagen regen hebben gehad. Als we na 4 uur wandelen terugkomen in Sapa gaan we eten bij Sapa Boutique Hotel en Restaurant. Binnen ziet dat er erg warm en gezellig uit. Veel kleurrijke kussens om in te zitten en te hangen. Heerlijk vietnamees eten in een ongewoon luxe omgeving tegen een erg goedkope prijs. We moeten aan het eind totaal 14 euro afrekenen voor 2 heerlijke maaltijden, 2 verse gemixte vruchtensappen met mint en een pot Jasmijnthee. Na de uitgebreide lunch besluiten we nog over de markt van Sapa te lopen waar de dorpsbewoners van verschillende dorpen in de buurt hun koopwaar proberen te slijten. Eigenlijk is de markt volgens mij helemaal toegespitst op toeristen, we zien nl. geen lokale bewoner rondlopen haha..., maar het is een mooi en kleurrijk tafereel. Tevreden komen we om half 5 terug bij ons hotel en een half uur later worden we met andere, belgische en spaanse toeristen, teruggebracht naar het treinstation in Lao Cai. De nachtrit naar Hanoi verloopt voorspoedig. We arriveren op een station wat dichtbij ons hotel ligt. Na 5 minuten lopen we de receptie van het hotel weer binnen en worden we warm onthaald door het personeel. Na een ontbijt kunnen we al in onze kamer. De rest van de dag slenteren we door de straten van Hanoi, laten ons door een fietsriksja andere delen van de stad zien. Morgenochtend worden omstreeks 8 uur opgehaald voor de busrit naar Halong Bay waar we een boottrip maken van 3 dagen met een "authentieke" Junk. De foto's van het schip waren erg mooi!  We verheugen ons erop.

1. Judith:
    20 augustus 2012
    Ja, ik wil ook naar Vietnam! Wat een prachtige plaatjes!
    nog vier weken.....Lieverds pas goed op elkaar en kom heel op Bali aan. Heel veel liefs van ons, volgende keer bericht uit Bali! dikke zoen
  2. Alie:
    22 augustus 2012
    Wat leuk weer om te lezen Lijkt mij ook een schitterend land!!
    Geniet van het mooie en blijf vooral gezond!!!!! Liefs Alie