De tussentijdse balans

7 augustus 2012 - Pattaya, Thailand

We zijn nu ruim een half jaar op reis, tijd om een tussentijdse balans op te maken! We kunnen wel zeggen dat het een bijzondere periode is geweest met wat tegenslag en vele mooie, diverse momenten. Divers kun je het wel noemen als ik in januari start voor een 10 daagse in een Indiase Ashram. Mediteren, stilte, lezingen, genieten van de rustige en mooie omgeving van Tiruvannamalai, ontmoeten van "spirituele menen" zoals de Swami met wie ik een kort gesprek en een langer stiltemoment heb gehad.....2 weken later samen met Berryl India verder ontdekken en verwonderen over alle bijzonderheden en rariteiten(m.n. Varanasi) in dit land......Hong Kong, een onverwachte ontmoeten met Marianne uit Kampen....China, de fantastische omgeving van Yangshuo, daarna 2 ziekenhuizen bezocht en maar geen engels sprekende dokter kunnen vinden.......Een gezondheidsvlucht naar Bangkok om daar in het Bumrungrad Hospital geweldig geholpen te worden, een maandje sukkelen met mijn gezondheid waardoor we even qua reizen een pas op de plaats moeten maken.....Een uitstap naar West Australië om daar Silvia weer te ontmoeten na 15 jaar, een paar heerlijke dagen door te brengen met haar en Ken. Vervolgens met de campervan 7 weken op stap en vele gastvrije, aardige en leuke Aussies te ontmoeten, een ontmoeting met een haai en reuzeschildpad....Terug naar Thailand, naar het noorden en daar de grens oversteken naar Laos d.m.v. een 2 daagse bootreis over de Mekong. Laos, we hebben er een geweldige herinnering aan over gehouden. Een relaxt en mooi land, wat we maar voor een deel hebben gezien, en waar we ook weer boeiende en interessante mensen hebben ontmoet waaronder Miriam en Bas uit Nederland, ook hun baan opgezegd en inmiddels al 10 maanden op pad.....en sinds gisteren zijn we gearriveerd in Thailand, de badplaats Pattaya om precies te zijn.......We gaan hier onze grote vrienden Daniel en Sander uit Apeldoorn ontmoeten. Pattaya.... we hadden er veel over gehoord van mensen die er geweest zijn en mensen die er niet geweest zijn....Berucht om het sextoerisme, het heftige uitgaansleven etc.. Na Vang Vieng, wat ook bekend staat als een hedonistisch bolwerk en waar wij vooral van de ook fantastische natuur hebben genoten, besluiten we het gewoon te ondergaan en zelf een oordeel te vormen....na een eerste indruk kunnen we het volgende zeggen. Allereerst, een groter contrast met het begin van "mijn" reis in de Ashram had niet gekund. Vang Vieng verbleekt bij het bijzondere spektakel van Pattaya. Amsterdam, de rosse buurt lijkt ineens een dorpje uit een Jip en Janneke verhaaltje.....Nadat we de rugzakken op onze hotelkamer hebben achtergelaten gaan we de omgeving van ons hotel, dat dicht bij Pattaya Beach ligt, verkennen. De boulevard staat bol van de neon reclame, masseuses waarvan de helft man blijkt te zijn als ze hun mond open doen...vele bars/restaurants, veel oudere westerse mannen met jonge Thaise meiden in zeer schaarse kleren, kraampjes waar de nodige genotshulpmiddelen worden verkocht naast de kraampjes voor pannekoeken en ander voer!!.. We beschouwen onszelf inmiddels niet meer als naïef en wereldvreemd na alles wat we hebben gezien tijdens onze reis en ook in Amsterdam bijvoorbeeld maar dit levende schilderij heeft toch even wat tijd nodig om ons comfortabel bij te voelen. Als we een zijstraat inslaan begeven we ons waarschijnlijk in het Walhalla van dit hedonistisch "paradijs"... Ik heb werkelijk nog nooit zoveel dames van lichte zeden buiten bij elkaar zien staan, nog schaarser gekleed dan de vrouwen aan de boulevard en ons uitbundig verwelkomen door te roepen en "luchtkusjes" te geven. Boven een kroeg hangen een paar kooien waar de wulpse "dames" een kronkelende dans-act geven.... Het verstandigste is om recht vooruit te kijken want als je om je heen kijkt heb je direct contact en krijg je een "warme, sensuele groet" waar ik toch nog rode oortjes en wangen van krijg. Gelukkig vallen die dan weer niet op vanwege het overweldigende Red Light waarmee de straat is verlicht haha..Ik kijk opzij en zie dat Berryl, toch al gezegend met mooie grote ogen, inmiddels ogen heeft zo groot als schotels ;-) Ik vermoed dat zelfs de Swami(eretitel dat staat voor eigenaar van zichzelf, meester over zijn lagere, instinctieve behoeften) uit Tiruvannamalai hier nog een een aardige dobber aan zou hebben gehad :-). We zoeken een rustig restaurant op aan de boulevard, eten sweet and sour rijst met kip en laten het even bezinken. Dan beginnen we beiden bijna tegelijk hard te lachen, een slappe lach tot gevolg. Wat een toestand en wat een ervaringen. Inmiddels voelen we ons weer comfortabel in deze nieuwe omgeving en sluiten de avond af bij een leuke openlucht bar aan de boulevard. Overmorgen gaan we Daniel en Sander weer treffen en zien daar naar uit. Gaaf om weer vrienden te ontmoeten ver van huis. De onderwerpen cultuur en spiritualiteit kunnen de komende tijd de ijskast in.... het onderwerp natuur, ietwat in een andere verschijningsvorm die we gewend zijn haha..., zal vooral op de agenda staan!

Voordat we ons in het feestgedruis gaan storten is het zinvol om even stil te staan bij de volgende spirituele opmerking die ik tijdens een retraite heb gehoord. "Er is niets in de wereld wat er niet hoort te zijn. Het is. Alleen de mind keurt iets goed, keurt iets af en wil iets toevoegen om het huidige moment compleet te maken. Door alert en aanwezig te blijven(geen gevangene zijn van je gedachten) zie je dat het huidige moment al compleet is en er niets toegevoegd hoeft te worden.
En met deze spirituele bagage gaan we de komende tijd vanaf de verschillende terrasjes genieten van alles wat is.

1. Judith:
    7 augustus 2012
    Das een mooie balans... van alles wat... en naast de ellende vooral genoten... fantastisch dat jullie dit (kunnen) doen!En dan nu Pattaya... ik heb er ook veel over gehoord en vooral de tip dát je dat gedeelte van Thailand toch echt over zou moeten slaan... ben benieuwd of jullie met een ander oordeel komen. Geniet van het feestgedruis en tot over 6 (!!)weken..op BALI!!!! liefs vanuit (weer een regenachtig, hethoudtnietopdezezomer) Holland.Muah!
  2. Ankie Pot-Vlaskamp:
    7 augustus 2012
    Geweldig geschreven, mooi balans!! Geniet ervan met je vrienden uit Apeldoorn!!
  3. Ingrid:
    7 augustus 2012
    wat een bijzonder verhaal met al die contrasten en het slot van je verhaal is iets om over na te denken en waar je even goed bij stilstaat.
    dat jullie dat ook vooral blijven doen: STIL STAAN bij alles wat je ondergaat op deze bijzondere reis.
  4. Jacqueline Kelderman:
    7 augustus 2012
    Hoi Reinder, mooie balans van het afgelopen halfjaar. Ik ben nu in Merano (I) en zal veel aan je mooie spirituele tekst denken de komende dagen, zeker genieten van alles wat is. Over 2 weken zit mijn vakantie er helaas weer op......
    Groetjes!
  5. Marianne Stoeltie:
    11 augustus 2012
    Wat een heerlijke avonturen allemaal ! Juist de tegenstellingen maken het heel bijzonder. Alleen maar mooie natuur is ook zo groen :-)
    Fijne spirituele tip ! Ga em op Vlieland toepassen de aankomende dagen...
    Geniet ze nog even !!!
    XXX Marianne uit Kampen
  6. Johan:
    17 augustus 2012
    Hallo Reinder en Berryl hier weer een berichtje uit Kampen ik lees nog steeds elk verhaal en ik hoop dat jullie laatste half jaar geweldig wordt zonder problemen een groet uit het zonnige Kampen
  7. Roliena & Berry:
    30 augustus 2012
    Mooi verteld Reinder!
    Veel plezier het volgende half jaar samen.
    Zijn ervaren. Leef in het nu. Kus