Hemels Halong Bay

26 augustus 2012 - Hue, Vietnam

De boottrip door Halong Bay was hemels. Als we worden opgehaald vanaf ons hotel, schijnt de zon en is het bijna onbewolkt. De eerste boot-dag door Halong Bay belooft een mooie dag te worden. We laten de grote rugzak weer bij het hotel achter en gaan met de kleine rugzak op pad voor een 3 daagse tocht door dit prachtige stuk natuur wat inmiddels tot werelderfgoed is benoemd. Met een bus gaan we vanuit Hanoi naar Halong Stad, waar we in de haven aan boord zullen gaan van de Elizabeth Sails, een authentiek gebouwde junk. Voordatwe alle 20 gasten met de bus in Hanoi hebben opgepikt vanaf het hotel zijn we al een uur  verder. Daarna zal het nog ongeveer 2,5 uur rijden zijn naar de haven van Halong City. De gids voor de komende dagen is jonge kerel, die goed engels spreekt en een geweldig gevoel voor humor heeft. Hij krijgt het bonte gezelschap van engelsen, australiërs. italianen, fransen, amerikanen en wij als nederlanders regelmatig aan het lachen. Met een korte tussenstop meegerekend komen we rond 12:00 uur aan bij de haven. Het is hier behoorlijk druk met toeristen want we zijn niet de enige boot die vandaag vertrekt. Halong Bay is big business! Er liggen veel verschillende junks in de haven en ze zijn allemaal wit geschilderd. Dit is een mooi gezicht en op de achtergrond zien we de eerste Karstgebergtes al in het water. Onze gids vraagt ons om hem te volgen door de haven, hij loopt voorop met een gele vlag in zijn handen en wij voelen ons als aziatische toeristen. Die lopen nl. altijd in een groep met voorop een gids die een vlag draagt zodat ze elkaar niet uit het oog verliezen. Berryl en ik grijnzen naar elkaar, kopen in de haven nog wat extra flessen water voor aan boord en lopen braaf achter onze andere boot passagiers aan. Aan boord worden we verwelkomd door de bemanning, krijgen de sleutel van onze hut en droppen daar onze baggage. De junk is al aan het varen als we in eetruimte/bar komen. De binnenruimtes van het schip zijn prima, precies zoals op de foto's die we bij het reisbureau hebben gezien. Dat schijnt nog wel eens anders te zijn. De tafels zijn gedekt voor de lunch en het eten wordt snel opgediend. Het eten is prima en gevarieerd en we genieten ervan met de fransen en italianen aan de tafel. De rest van de middag varen we tussen de vele karstgebergtes, bezoeken grotten, kunnen zelf kayakken in een rustiger deel en daarna lekker zwemmen want het is met een blauwe lucht inmiddels 33 graden. Als we aan het einde van de middag terug zijn op de boot, nemen we een douche en drinken tegen 17:30 uur ons eerste biertje boven op het dek genietend van de zonsondergang. Het is een leuke en diverse club mensen aan boord. Het klikt vooral goed met de Australiërs(goh... vreemd...haha) en 2 engelse stellen. Één ervan is een artsenechtpaar(chirurg en psychologe) en hebben op verschillende plekken op de wereld gewoond en gewerkt(w.o. Nieuw Zeeland en Zuid Afrika). Van het andere stel heeft de man een eigen bedrijf in de IT met ruim 150 mensen personeel en kantoren in Engeland, Japan en Amerika. Later hebben we zijn naam ter controle hahaha...en uit nieuwsgierighed gegoogled en blijkt dat hij echt een "big man" is in de wereld van internetbeveleiliging. In een artikel van de BBC, met foto, blijkt dat hij één van de 7 mensen over de gehele wereld is die is aangewezen als Keyholder en o.a. lezingen heeft gehouden voor de VN. Mocht het World Wide Web door een catastrofe plat komen te liggen hebben zij een code om in te loggen en te werken aan een herstart! Aan boord van de Elizabeth Sails zijn het (uiteraard) no nonsense figuren waar we de avond en een beetje van de nacht behoorlijk gaan doorzakken en ontzettend veel gaan lachen! De volgende ochtend gaan we na een vroeg ontbijt van boord om naar Cat Ba eiland te gaan. We hebben gekozen voor één nacht aan boord en één dag en nacht op Cat Ba eiland. De groep gaat zich splitsen, sommigen hebben 2 dagen geboekt, en met het gezin van de Engelse internetbeveiliger gaan we ruim 2 uur montainbiken door Cat Ba National Park. Cat Ba is het grootse eiland van Halong Bay en de natuur en vergezichten zijn schitterend. Na een avondje doorzakken is het afzien op de fiets, de zon schijnt weer volop en we zweten als een dolle...Na het fietsen worden we naar ons hotel gebracht, de kamer heeft uitzicht op de baai, en nemen we een douche. Na de lunch worden we door een kleine boot naar Monkey Island gebracht waar we kunnen kayakken, zwemmen of wandelen. Het weer is ons nog steeds gunstig gezind en we wandelen een stukje en zwemmen daarna in het lauw warme water van de zee. Aan het einde van de middag worden we weer teruggebracht naar de haven van Cat Ba en varen we langs een Floating Village waar ongeveer 1000 mensen wonen. De drijvende "huizen" zijn allemaal met elkaar verbonden en verankerd aan een eiland om zodoende bestand te zijn voor de gevolgen van de verscheidene typhonen die hier jaarlijks voorbij komen. Dat helpt niet altijd begrijpen we van de schipper en dat verbaast ons niets. De volgende ochtend worden we opgepikt vanaf ons hotel, rijden naar de haven in het noorden van het eiland en zien we onze medegasten weer terug. De junk vaart vervolgens in 2,5 uur terug naar de haven van Halong City. Daar lunchen we met de groep en rijden we in 3,5 uur terug naar Hanoi. Moe maar terugkijkend op 3 fantastische dagen stappen we het hotel in Hanoi weer binnen en worden we weer hartverwarmend onthaald. We krijgen, als bedankje voor ons verblijf daar en het boeken van de trip naar Halong Bay via hun reisbureau, de bruidsuite aangeboden bedoeld als tip hahaha.....
De volgende ochtend vliegen we naar Hue, het treinreizen hebben we voorlopig even gehad, maar voordat we naar het vliegveld worden gebracht, nemen eerst hartelijk afscheid van het hotelpersoneel.
Vietnam, we zijn er inmiddels bijna 2 weken en het land is wat ons betreft een echte topper! Schitterende en diverse natuurgebieden, de mensen in de hotels en restaurants erg gastvrij en vriendelijk, de prijzen van goede hotels zijn erg laag(tussen de 15 enb 20 euro per nacht voor een mooie schone kamer inclusief ontbijt) en het eten is ook erg lekker. Kortom, een aanrader en we hebben gelukkig nog ruim 2 weken voor de boeg in dit verrassende land.