Hedonistisch backpackers paradijs Vang Vieng

1 augustus 2012 - Vang Vieng, Laos

Afgelopen maandag zijn we vanuit het mooie Luang Prabang naar Vang Vieng vertrokken .

's Ochtends zijn we met een tuktuk opgehaald om vervolgens op het busstation in Luang Prabang over te stappen in een minibus. We hebben een dag met veel regen gekozen om te reizen. Niet echt handig aangezien onze rugzakken op het dak van de tuktuk worden gegooid en zeiknat zijn op het moment dat we bij het busstation aankomen. Daarnaast nemen de tuktukrijders het niet zo nauw met de hoeveel mensen die daadwerkelijk in een tuktuk passen. Het ruimtelijke inzicht van aziatische tuktukrijders is voor verbetering vatbaar..De reis moet nog beginnen en ons humeur is al even slecht als het weer.

De rit naar Vang Vieng verloopt gestaag en alhoewel we niet echt vaart kunnen maken door gladde wegen en haarspeldbochten genieten we van de prachtige natuur die aan ons voorbij trekt. We hebben een chauffeur die voorzichtig rijdt en daar zijn we blij mee.

Twee dagen geleden hebben we in een tuktuk gezeten die frontaal tegen een andere tuktuk is gebotst. Beide tuktuks reden niet echt hard (tussen 30 en 40 km per uur) maar de klap was hard en onze tuktuk total loss. Gelukkig zijn we er zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

Rond een uur of 4 's middags komen we in Vang Vieng aan en laten we ons naar ons hotel brengen. Op aanraden van Rob, onze engelse slowboat vriend, hebben we een hotel in het rustige gedeelte van Vang Vieng geboekt. Reden hiervoor is dat het in Vang Vieng nogal lawaaiig kan zijn. Vang Vieng staat bekend om haar mooie karstgebergte maar ook om  tubing, drank en drugs. Vang Vieng wordt ook wel een hedonistisch backpack paradijs genoemd.

De bedoeling met tubing is dat je met een grote rubberen band de rivier op gaat en je langs verschillende bars laat drijven. Het gevolg is dat menig tuber stomdronken of onder invloed van drugs in problemen komt aangezien de rivier een sterke stroming kent en hier en daar wat rotsblokken uit het water steken.

Rob heeft ons ook ingefluisterd dat het niet verstandig is drankjes en gerechten met de omschrijving 'happy' te nemen aangezien er mogelijk amfetamine, opium of andere geestverruimende middelen in kunnen zitten. We zijn blij met de adviezen van Rob en laten de happy meals en happy drankjes voor wat het is en kiezen voor een lekker biertje op een terrasje aan de Nam Xong rivier.

We voelen allebei geen behoefte om in een band de rivier af te drijven (we kennen onze beperkingen) en vermaken ons prima door wat rond te slenteren en de omgeving te verkennen. En daar hoort natuurlijk het uitzoeken van leuke terrasjes en leuke restaurantjes ook bij!

Vanochtend zijn we naar de Tham Chang grotten gelopen. Een leuke trip, niet alleen vanwege de grotten maar ook de route die je loopt om de grot te bereiken, dwars door het Laotiaanse platteland. Laos is tot nu toe nog behoorlijk authentiek en laat veel mooie Laotiaanse tafereeltjes zien.

Morgen vertrekken we naar Vientiane. Reinder neemt als voorbereiding op de reis een heerlijke Laotiaanse massage en ik ga op ons balkonnetje aan de rivier zitten en geniet van de zon en het uitzicht. We zijn klaar voor de volgende stad.

1. Judith:
    1 augustus 2012
    Hey lieverds...Gelukkig hebben jullie dat ongeluk goed overleefd... jullie hebben ook wel genoeg ellende gehad voor dit jaar! met een band een rivier afdrijven... ik ken een stel jongens die dat ook hebben gedaan... iets dichter bij huis maar volgens mij ook aardig onder invloed, haha. Wat zijn jullie heerlijk ondernemend, maar eh... jullie genieten toch ook wel van het niks doen he?!
    Veel liefs voor allebei!!!
  2. Tjibbe en Astrid:
    2 augustus 2012
    Hallo, jullie beiden.We genieten enorm van jullie reis ervaringen en de mooie foto's.Blij dat jullie alles heel hebben gehouden bij dat tuktuk-ongeluk, maar ja aziaten en auto's,dan weet je het wel!!!! Pas goed op en blijf veel genieten en inderdaad gun je zo nu en dan ook even het relax-gevoel, je weet wel, het V-woord. Groetjes en veel liefs, Tjibbe en Astrid.
  3. Rudi:
    4 augustus 2012
    Dag ex gasten,
    Pas goed op en relax, doen wij ook tussen de buien door
    Fijne verhalen, groet Rudi
  4. Miriam:
    4 augustus 2012
    Gaaf beschreven! En inmiddels herkenbaar :)
    Ik denk dat we dat zuip-tuben ook even overslaan; maar de omgeving is fenomenaal! Heel veel plezier nog en tot een volgende!!