Tom Price en Lake Argyle

26 juni 2012 - Exmouth, Australië

18 juni zijn we vertrokken vanuit Exmouth naar Tom Price, een rit van ruim 600 km. De afstanden in Australië verrassen ons nog steeds, wat een groot en uitgestrekt land! De dag voor ons vertrek gaan we voor de laatste keer snorkelen bij Turqoise Bay, Cape Range National Park. We kunnen geen genoeg krijgen van het fantastische koraalrif wat 360 km groot langs de kust gelegen is. Als we gaan snorkelen die dag is de wind rustig en de stroming zwak. Dat geeft ons de gelegenheid om naar wat dieper gelegen koraal te zwemmen. We hebben al veel vissen, kleurrijk koraal, roggen en schildpadden gezien in kristal helder water en het blijft een onwerkelijk gevoel om daar een deel van uit te maken.
Als ik bij het verder gelegen koraal ben aangekomen zie ik uit mijn ooghoek dat rechts achter mij een wel hele grote vis aankomen…. een haai!!!! Helemaal flabbergasted en toch ook een lichte schrikreactie voel ik in mijn lijf. Ik zie al snel dat het geen witte haai is(die schijnen daar ook niet te zijn maar meer aan de oost kust) maar eentje van toch zo’n 3 meter lang. De haai heeft helemaal geen oog voor mij en zwemt rustig tussen het koraal. Ik ga snel naar de oppervlakte om Berryl te roepen maar die is inmiddels weer aan de kant aan het zonnen.. Ik volg de haai een poosje, die zwemt verder van de kust af en ik besluit dan toch maar terug te keren om niet in de danger zone(teveel stroming) terecht te komen. Ik ben nog niet gekeerd en “bots” bijna tegen een schildpad op en zwem achter hem aan. Opeens zie ik een groot blok koraal bewegen aan mijn linkerzijde en zie dan dat het een reuze schildpad is en dan bedoel ik echt reuze!!!!!!!!!!!! Bij het bezoekerscentrum van het park hadden we er eentje opgezet zien staan en als je die recht op zou zetten, was die bijna net zo groot als ons. Ik zei toen tegen Berryl dat ik zeker zou gillen als ik die tegen zou komen…..en inderdaad … ik gil van schrik en produceer veel geluid door mijn snorkel naar boven het water oppervlak. Wat een ontzettend indrukwekkend beest. Met kippenvel op mijn lijf, en niet van het koude water, zwem ik op gepaste afstand om deze grote vriend heen. De kop is bijna net zo groot als die van mij en ieder geval net zo kaal hahaha.. De andere schildpad komt ook weer voorbij zwemmen en lijkt wel een miniatuur vergeleken bij de grote, wat een prachtig gezicht. Ik weet niet hoe lang het heeft geduurd, tijd stond stil, maar opeens komt de grote vriend in beweging en zwemt naar boven, ik volg en als ik boven water ben zie ik de grote kop ook boven water verschijnen om vervolgens weer af te dalen. Ik volg de schildpad een tijdje totdat die ook verder van de kust gaat en besluit dan terug te keren. Een schitterende laatste dag op een schitterende plek.

Als we de dag erna in Tom Price aankomen boeken we 3 nachten op een leuke camping, gelegen aan Mount Nameless. We willen de komende dagen de omgeving en het Karaijini National Park gaan verkennen. Op de camping zijn veel “wilde” papagaaien die ons graag komen begroeten. Waarschijnlijk krijgen ze veel eten van de campinggasten want ze zijn absoluut niet schuw. Karijini is een wederom een mooi park met veel gorges (ravijnen) en watervallen. Helaas kunnen we niet alles bezoeken want een aantal wegen zijn ongeplaveid en daar kan ons campervan niet tegen. Als we het proberen vallen de lampen van het “plafond” en stoppen we ermee. We beklimmen Mount Nameless en genieten van het uitzicht. Van Tom Price verder naar het noorden moeten we veel kilometers maken. We besluiten Broome over te slaan, we hebben genoeg mooie stranden gezien en gaan in 3 dagen, totaal ong. 2000 km naar Lake Argyle. We kregen deze tip van een Aussie. De camping is prachtig op hoogte gelegen en vanuit het zwembad aan de rand van het park kijk je over het grote meer naar het gebergte. Hier zijn we nu 3 nachten en blijven nog 1 nacht. Morgen vertrekken we naar Katherine maar vandaag vieren we een klein feestje want ……Berryl is jarig en 40 jaar geworden!!! Het is bijzonder om deze mijlpaal zo ver van huis te vieren en in een park wat 70 km vanaf de stad is gelegen. Helaas is het internetbereik in Australië de laatste weken slecht. We gaan vandaag toch proberen om via de receptie online te komen en wellicht met familie te skypen. Hierna gaan we natuurlijk een wijntje drinken, de fles staat al klaar!!!

Morgen maken we ons op voor de laatste 8 dagen in Australië, 5 juli vertrekken we vanuit Darwin naar Bangkok om een 2e start te maken in Azië. We zijn er klaar voor!!

p.s.

bedankt voor alle lieve verjaardagsmailtjes voor Berryl's 40e! we drinken er een paar wijntjes op!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Judith:
    26 juni 2012
    Lieve lieve Berryl, VAN HARTE GEFELICITEERD!!! met een paar héle dikke zoenen! wat bijzonder om het aan de andere kant van de wereld te vieren... Wat klinkt het allemaal weer optimistisch in de verhalen, heerlijk! En dat jullie klaar zijn voor Azie is een goed teken... Geniet nog even van de rust en het weidse landschap in Australie,voordat jullie in de knipperende kerstverlichting en de drukte van Azie terugkomen.(heeft ook zeker zn charmes)Wij drinken er vanavond éen op Berryl.. We zien jullie over 12 weken(?!)vieren we dan alle verjaardagen in één! We kunnen niet wachten!! Heel veel liefs!!!!Dikke zoen
  2. Lastpostjes:
    26 juni 2012
    Kijk, en dan is het even jammer dat we geen levensechte, dikke knuffel kunnen geven om je te feliciteren met je 40e verjaardag... Dan moet Reinder dat maar even namens ons doen.... In ieder geval van harte gefeliciflapsteerd met deze mijlpaal en we zijn heel blij dat jullie samen zo genieten!!! Moest bij Reinders verhaal van vandaag nog even denken aan Harry's encounter met een haai... weet je nog. Nou, proost (voor jullie dan, 't is hier nog een beetje vroeg voor alcohol..)!!! Op de volgende 40! Dikke knuffel van ons allemaal: Vidar -Tabitha - Daniel - Benjamin - Ruben
  3. Barbara en Haico:
    26 juni 2012
    Hieper de piep hoera, Berryl gefeliciteerd met je 40 ste verjaardag.In plaats van een wijntje zullen wij maar een taartje erop eten. Je wordt tenslotte niet elke dag 40.
  4. Stef en Door:
    Haaai Lieverds
    Van harte gefeliciteerd met Berry's verjaardag,een hele gezellige dag gewenst,en we drinken er vanavond 1 op je gezondheid.
    Wat een schitterend verhaal weer,en gaaf om te lezen dat alles weer goed is gekomen,en dat jullie genieten van het mooie leven.
    Heel veel liefs en een dikke kus van ons
  5. C.van dijk:
    Hoy.
    Reinder en Berryl.
    Ik heb jullie verhaal weer gelezen, en vond het weer heel leuk.
    Maar dat Reinder zou schrikken van een haai dat had ik niet verwacht haha.
    Maar zonder gekheid Berryl van hartegefeliciteerd met jou verjaardag,
    wij hopen dat jij er nog heel veel mag vieren.
    Groetjes Sannie en Kees.
  6. Ingrid:
    26 juni 2012
    Zat in een "dipje" vanwege het enorm slechte weer in Nederland, maar ben nu weer helemaal HAPPY na het lezen van julie verhaal.
    Al lachend het verslag gelezen, al begrijp ik dat het op het moment van "de haai" even een ander gevoel was.
    Maar gelukkig eind goed, al goed.
    en dat het zo elke dag mag blijven,
    Liefs,
    Ingrid
  7. Alie:
    Hoi.
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Berryl!! Geniet van de laatste dagen in Australie en pas op voor haaien!!!
    Gr.Alie
  8. Frank & Janet:
    Hé Berry!
    Nog van harte met je verjaardag!! En tja.... 40... dit kreeg ik in februari ook op de teller. Maar 't valt mee hoor! :P
    Geniet nog even in Aussieland!

Groetjes, Janet (en Frank natuurlijk)
  9. Henk en Riek Witman:
    27 juni 2012
    Hallo Berryl en Reinder Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag ,ikhad het kunnen weten 2 dagen na mij . Morgenavond zal ik wel trakteren op dropshot,en zeggen dat die van ons beiden is Gr. Henk
  10. Harry:
    27 juni 2012
    he berry nog gefelisiteerd met je verjaardag
  11. Gerard:
    29 juni 2012
    Hay zus. hoorde op spinning dat je jarig bent geweest de 26 ste. en lees et net ook, van harte GEFELICITEERD en nog vele jaren. En Reinder natuurlijk ook nog van harte. Henk heeft woord gehouden, de dropshot is dr in gegaan en we hebben extra zwaar getraind.
    Fijne tijd verder en geniet ervan, groetjes.
  12. Karin Speelman:
    1 juli 2012
    Hoi Berryl (en Reinder natuurlijk!)
    Nog van HARTE GEFELICITEERD met je verjaardag!
    We zullen maar geen getallen gaan noemen en je bent natuurlijk zo jong als je je voelt en dat is .........
    We genieten nog steeds van jullie reisverhalen. Ga zo door!
    Enne maak er wat van op jullie trip.

Groetjes Marcel en Karin
  13. Sanja:
    3 juli 2012
    Hoi Reinder,
    Wat een fantastische verhalen en wat zullen jullie genieten. Jullie zijn nu een paar maanden onderweg en al zoveel gedaan en gezien, fantastisch. Ik wens jullie een hele fijne tijd en geniet ervan.
    Groetjes,
    Sanja
  14. Jacqueline Kelderman:
    5 juli 2012
    Hallo Reinder, wat is het toch een genot om jullie verhalen steeds te lezen. Wat hebben jullie in zo n korte tijd al veel gezien en beleefd. En het gaat maar door, het ene avontuur zit er nog niet op of het andere ........heerlijk om je verhalen mee te beleven. Geniet nog maar lekker van alles wat komen gaat, kijk ik ondertussn alweer uit naar je volgende reisverhaal! Fijne tijd, groetjes Jacqueline