Finding Nemo

14 juni 2012 - Exmouth, Australië

Langs de fantastische kust van west Australië trekken we langzaam naar het noorden. De laatste 10 dagen en nog een 4 dagen voor de boeg staan in het teken van Ningaloo Reef.  Ningaloo Reef is een prachtige en ruige rif vol met koraal, tropische vissen, schilpadden en kleine haaien langs de North West cape.  Dit hele stuk is min of meer natuurpark te noemen en communicatiemiddelen zoals internet, telefoon en/of radio-ontvangst zijn ver te zoeken.  We zijn weg van de bewoonde wereld. Het stadje Exmouth ligt het dichtst in de buurt (30 kilometer rijden) en telt 2.000 inwoners.

In Coral Bay hebben we nog even kort kunnen internetten omdat onze overburen een computer met dongel bij zich hadden en we deze even mochten lenen. Zonder dongel ben je afhankelijk van  plaatselijk aanbod van internet, als het er al is, tegen torenhoge prijzen en slechte kwaliteit (traagheid en uitval van het netwerk). Vandaar dat we nu in een keer, nu we weer een internetmogelijkheid hebben gevonden,  met twee verhalen snel een update geven van onze avonturen :o)

Het weer is de laatste twee weken wisselvallig.  We hebben merendeels prachtig weer, zonnig en warm en af en toe hebben we een regenachtige dag, zoals vandaag. In Coral Bay zijn er zelfs tenten onder water gelopen en hebben kampeerders hun heil hebben gezocht in huisjes die je daar ook kunt huren.  Coral Bay is fantastisch.  Het water in de baai is glashelder en laat verschillende kleuren helder blauw zien. De vissen zwemmen langs je voeten en het koraal ligt op loopafstand. Bij eb kan je er bijna niet overheen zwemmen. We vullen onze dagen met snorkelen en zwemmen.
Ons sociale leven op de camping is bijna druk en vooral erg gezellig te noemen, nog even en we kunnen een borrel-agenda aanleggen. De ene avond zitten we in de caravan van de buren, de andere avond in de tent van de overburen. Gek genoeg durft niemand het aan om bij ons inde camper te zitten omdat deze voor Australische begrippen erg klein is en niemand zit te wachten om een avond lang met zijn hoofd tussen onze  (schone) onderbroeken  te zitten! Maak ons niets uit, we pakken ons  flesje wijn onder de arm en gaan gezellig op visite. De Australiërs die wij tot nu toe hebben ontmoet zijn warme, sociale mensen met een goed gevoel voor humor. Stuk voor stuk zijn zij langere tijd op reis, variërend  van enkele maanden tot een paar jaar reizend met tent of caravan door Australië heen.  We krijgen goede adviezen voor onze vervolgreis en dat is erg handig.

Yardie Homestead (Exmouth)  is de eerste camping met een lage stroomspanning. Juist omdat we ver van de bewoonde wereld zitten loopt de stroomvoorziening van deze camping op een generator en mogen we een beperkte hoeveelheid stroom gebruiken. Uiteraard zijn we eigenwijs en gebruiken nog even de waterkoker waardoor we onmiddellijk zonder stroom komen te staan. In het pikkedonker op zoek naar het stroomkastje om de stop weer op actief te zetten.  Het is ons inmiddels duidelijk dat de stroomvoorziening écht beperkt is. Op deze camping staan vooral bootliefhebbers. We hebben dan ook een enorme boot naast ons staan, groter dan onze eigen camper. Al deze bootliefhebbers vertrekken ’s ochtends om te vissen en komen ’s avonds weer terug met enorme vissen voor het avondmaal.
Zelf gaan we op ontdekkingstocht door Cape Range National park en snorkelen twee dagen lang bij Turquoise Beach. Prachtig blauw water waarin we in korte tijd een prachtig grote schildpad tegen komen en meerdere stingrays(roggen). De hoeveelheid tropische vissen om ons heen is enorm en het koraal is prachtig.  Na een dag snorkelen en strand rijden we tevreden terug naar onze camping om onder het genot van een wijntje de zon onder te zien gaan.  Het aantal kangoeroes op de terugweg is enorm en oppassen omdat zij voornamelijk langs de weg zitten en onverwachts voor de auto kunnen springen.

Volgende week vertrekken we richting Tom Price, het Karajini National Park. We nemen tijdelijk afscheid van de kust en trekken het binnenland in. Volgens onze Australische vrienden schijnt dit ook prachtig te zijn!

See Yah!

1. Judith:
    14 juni 2012
    Een borrelagenda, turquoise water, gezelligheid,snorkelen tussen de mooiste vissen en ... schone onderbroeken... Klinkt fantastisch! we zijn jaloers! See Ya!
  2. Edith:
    15 juni 2012
    Wow........ jealous :-)! Wat klinkt dat geweldig allemaal, gezelligheid, visjes in helder water en WIJN! Ja hoor, het is weer helemaal terug in jullie verhaal, great! Enjoy!
  3. leo en janet:
    17 juni 2012
    Het ziet er allemaal fantastisch uit, nog een fijne voortzetting van de reis.
  4. Pieter en Bianca:
    17 juni 2012
    Hoi Reinder en Berryl! Wat een vette foto's! Kun je die dolfijnen aaien? Groetjes van Tom
  5. Gerard:
    24 juni 2012
    Hay folks, zo te lezen gaat het jullie meer dan bijzonder in dat verre down-under. Wijn i.p.v. water, een lieve bezorgde vriendin die een glaasje in tapt, gezelligheid, plezier, leuke mensen ontmoeten....wat kan je als mens toch genieten van de mooie eenvoud, liefde en stilte om je heen. En onze Reinder kan er als geen ander geweldig over schrijven. Blijf vooral genieten.
    Veel liefs, hartelijke groeten en knuf.
  6. Lastpostjes:
    26 juni 2012
    Borrelen, snorkelen en zwemmen...wat een rotleven.... hihi!! geniet ervan!!