Terug in Azie

9 juli 2012 - Bangkok, Thailand

De reis van Darwin naar Bangkok via Singapore verloopt voorspoedig. In Singapore hebben we een tussenstop van 10 uur en we besluiten een kamer te boeken in het Transithotel op het vliegveld waar je kamers per uur(met een minimum van 6 uur) kunt boeken. Wij besluiten een kamer voor 8 uur te nemen. Na een goede nachtrust staan we ’s ochtend om half 7 weer fris en fruitig bij de gate van onze vlucht naar Bangkok. Om 7:30 uur stijgen we op en, met tijdsverschil, landen we om 9 uur in Bangkok.

We zoeken de bus die ons naar het beroemde en beruchte Khao San Road kan brengen maar die kunnen we niet vinden en besluiten daarom een taxi te nemen en…… het hele aziatische feest begint weer van voren af aan… “how much to khao san road?” vraag ik, “800 baht sir, good price”, ik zeg “no way, 300 baht is good normal price”. “No sir, is not possible”. Wij lopen weg en de taxichauffeur roept ons terug en wil ons voor 400 baht brengen. Wij vinden dit een redelijke prijs en stappen in. Als je er voor in de mood bent, is het wel een leuk spelletje en het verschil tussen Australië en Azië is weer helder. Welcome back to Asia! Daarnaast is er een groot verschil met de vorige keer en dat is natuurlijk mijn gezondheid. We voelen ons prima en genieten nu al meer dan de vorige keer wat dit land en deze stad te bieden heeft. Nadat we in ons Guesthouse zijn ingecheckt, nemen we op Khao San Road een verlaat ontbijt. Het is er al redelijk druk en je kunt nu al zien dat het vooral ’s avonds een luidruchtige en feeststraat is.

Het ontbijt is prima en we rekenen zo’n 5 euro af voor ons beiden. Een groot voordeel t.o.v. Australië waar je voor dit geld bv een pot pastasaus kon kopen…Anyway, later ontdekken we een andere straat dichtbij KS road waar het nog voor de helft goedkoper is en ook minder luidruchtig. Dat wordt de komende dagen ons terrein om te vertoeven voor eten en drinken. Na het ontbijt slenteren we wat langs de vele kraampjes met veel namaak kleding(van onderbroeken tot t shirts en maatpakken). Berryl en ik verdenken de mensen achter deze kraampjes ervan dat ze een bewegings-sensor hebben ingebouwd bij henzelf. Ogenschijnlijk zitten ze te slapen maar als je langs loopt komt er ineens geluid uit: “Hello, T-shirts?” “Good price” etc. etc. We vinden het een vermakelijk gebeuren en kopen onderweg 2 echte namaak zonnebrillen van Ray Ban en Gucci. Ook hier weer het afdingen natuurlijk, weglopen en weer teruggeroepen worden(dat is overigens niet altijd het geval). De uiteindelijke “netto-prijzen” zijn laag te noemen. Leuke t-shirts heb je al rond de 3 a 3,5 euro.

De volgende dag vullen we in met meer cultuur en bezoeken het Grand Palace en de Temple van de Emmerald Budha. Als echte cultuurbarbaren staan we na ongeveer 20 minuten weer buiten de poorten. Het complex is echt super mooi maar ook superdruk met toeristen. Daarnaast merken we dat we in het “verleden” vaker tempels en palaces hebben gezien en uiteindelijk lijken ze toch wel veel op elkaar. We gaan terug naar de wijk waar we slapen en nemen een heerlijke lunch op een terras. Heerlijk om mensen te kijken en appelig voor je uit te staren. We merken dat we hier nog lang niet genoeg van hebben!

Gisteren zijn we bij de Wat Po tempel geweest, toch maar weer besloten om een tempel te bezoeken. De beroemde, enorm grote, liggende budha wekt onze nieuwsgierigheid te veel om deze tempel niet te bezoeken. En het moet gezegd….het is bijzonder mooi. Onderweg komen we een paar monniken tegen die glimlachend door de tempel lopen. Ik glimlach terug en vraag of we een foto van ze mogen maken, ik word zelfs uitgenodigd om er bij te komen staan. De meesters en hun leerling zullen we maar zeggen…. :-)

De eerste dagen in Bangkok/Thailand genieten we van alles. We gaan vandaag een bus of treinticket naar het noorden boeken. Eerst willen we naar Ayuthaya om uiteindelijk naar Chang Mai af te reizen. Vandaaruit is het plan om naar Laos te gaan en wellicht daarna naar Vietnam. Alles onder voorbehoud van het weer(het is moesson tijd) en natuurlijk de bacteriën… die hopen we dit keer buiten de deur te houden!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Judith:
    9 juli 2012
    Oh, heerlijk weer in Azie...eten beneden de twee euro, warmte, vriendelijke mensen maar ja ...ook afdingen....GEK word je er soms van... maarja dat hoort erbij...Hé,hou de bacterien op afstand!!(Kurkuma schrikt ze af!!, misschien kun je het krijgen in tabletvorm) en geniet van het vriendelijke fijne Azie. Ben wel een beetje (niet echt...) jaloers hoor... Laos staat hoog op míjn 'lijstje', lijkt me echt fantastisch! He Rein, Superfoto van jou met de monniken, jij past je ook óveral aan he?! Nu nog zo'n oranje gewaad en je valt niet meer op daar... GENIET GENIET GENIET!!! liefs voor allebei vanuit Holland, dikke zoen!