Tempeltje kijken.nl

11 juli 2012 - Ayuthaya, Thailand

Thailand zit middenin het regenseizoen. Dat betekent een drukkende warmte en zo af en toe een flinke (onweers) bui. De grootste hoeveelheid regen is afgelopen nacht gevallen met veel onweer en ook het ontbijt gaat gepaard met veel regen en een hoge luchtvochtigheid. Wat doe je op zo'n dag in Ayuthaya? Het antwoord is gemakkelijk, je huurt voor 40 bath een fiets voor de hele dag en je gaat tempels en andere bezienswaardigheden bekijken.  Ayuthaya is een soort mini- Angkor Wat en er valt wat af te fietsen. Tussen de tweede en de derde tempel in begint de zon door te breken en dat betekent nog meer hitte.

Onze fietsen zijn van Thais formaat, de knieen slepen nog nét niet over de grond (maar het scheelt weinig). Reinder heeft een stoere bullitfiets en ik fiets met een kittig boodschappenmandje voorop, iets wat ik in Nederland stelselmatig geweigerd heb. Zo fietsen we samen langs de Thaise tempels. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat wanneer we er één tempel  gezien hebben, we ze allemaal hebben gezien. Toch fietsen we dapper door totdat de laatste tempel afgevinkt is. Tijd voor lunch!

Het eten is hier goed en goedkoop, mits je de juiste tentjes uitkiest. Belangrijke criteria zijn dat het er redelijk druk moet zijn en er geen vliegen op het eten zitten. Dan zit je al behoorlijk veilig. En voor de rest moet je gewoon een beetje geluk hebben met het eten.

We blijven 3 nachten in Ayuthaya. Voor een kleine prijs hebben we een mooie en schone kamer geregeld bij een slaapadresje uit de lonely planet. De bedrijfsleider is overtuigd homoseksueel en draagt dit op hilarische wijze zwaar over de top uit.  Het is een feest om hem beneden, in het café/restaurant onder het genot van een biertje aan het werk te zien.

Morgen hebben we nog een extra dagje in Ayuthaya, waarschijnlijk pakken we nog een boottochtje zodat we zeker weten dat we alle tempels hebben gezien :o)

1. Harry:
    11 juli 2012
    heb ij de wijn ook op anders breng ik nog wel een paar dozen naar jullie toe dan sla ik sport wel een paar keer over
  2. Ro:
    14 juli 2012
    Hi Allebei,

Leuk om te lezen.
    Jullie kunnen ook heel makkelijk een scooter huren , vooral in de bergen handig. Thailand is een mooi land. Geniet van het landschap daar. Hier regent het ook enorm veel. Het lijkt hier wel een beetje een regenseizoen. Bah !
    We gaan zo nl. solex rijden met Jan en San. Ze hebben nu een solex bedrijfje opgestart in Kampen . Het wordt nog een verrassing waar we heen gaan rijden. Jan ( de Hells Angel :)) heeft een mooie route voor ons uitgezet. We trotseren gewoon het weer. Dan maar wat nat...om nou de hele tijd binnen te gaan zitten. We hebben trouwens gisteren te horen gekregen dat we ons huis kunnen verhuren...yes ! Een jong koppel komt in ons huis per 1 sept. Goed he?! Dat is weer een zorg minder. Nou ik ga mij klaarmaken. xx Geniet daar Kwap koen ka...toch :) x Ro.
  3. Ro:
    14 juli 2012
    Berryl en Rein,

We hebben ook een reislogger aangemaakt ons adres is: berenro.reislogger.nl
    Kun je alvast even kijken. IK vroeg mij af hoe jullie die mooie foto als achtergrond hebben gekregen...via profiel? IK hoor het nog wel. xxx van ons.