De Taj Mahal en het Holi Festival!

9 maart 2012 - Agra, India

Toen we aankwamen in Agra was het de bedoeling om 8 maart met de trein naar New Delhi te vertrekken en daar nog 2  dagen te verblijven. 10 maart ’s avonds om 23:00 uur vertrekt ons vliegtuig naar Hong Kong  en laten we India achter ons. Bij het boeken van onze treinticket kwamen we erachter dat 8 maart een nationale feestdag is in India, nl. Holi (niet Holy) Festival. Bij ons bekend van de Nikon camera reclame waar iedereen felle kleuren poeder naar elkaar gooit met als resultaat massa’s wandelende regenbogen. Ons wordt gezegd dat het verstandig is deze dag niet op pad te gaan, het feest mee te vieren en vooral oude kleren aan te trekken. Nou, dat laatste is geen probleem natuurlijk en het feest meevieren zien we ook wel zitten. We worden door de familie, die het reisbureau runt en waar we onze tickets boeken, uitgenodigd om dit samen met hen te doen. Zij zullen ons dan ook alvast wat schminken. We spreken af om ongeveer 10 uur die ochtend. Ik denk dat het een soort Koninginnedag wordt maar dan alleen met verschillende kleuren en geen alcohol, moet leuk worden. De dag voor het Holi Festival gaan we ’s ochtends vroeg naar de Taj Mahal en hopen we een zonsopkomst te kunnen zien op het terrein. Aangezien we 70 meter van de westelijke ingang zitten van het Taj Mahal complex, gaan we daar naar binnen. Om 6:00 uur ’s ochtends staan we al in een behoorlijke rij om kaartjes te kopen. De doorloop gaat best snel en ook de gescheiden rijen(Rij Indische mannen, rij Indische vrouwen, rij overige mannen en rij overige vrouwen) voor de ingang van het complex hebben een goede doorloop zodat we op tijd binnen zijn en het moet worden  gezegd…. het eerste aanzicht van de Taj Mahal met op de voorgrond de strakke vijver is adembenemend. Vanaf het dakterras van ons hostel hadden we al een goed zicht op een deel van de Taj maar het volledige plaatjes is helemaal top. Ondanks de grote aantallen toeristen is de bewegingsvrijheid prima omdat het terrein ontzettend groot is. We lopen rustig naar “hoofdgebouw” en genieten onderweg van alle schitterende uitzichten links en rechts. De Taj Mahal is het resultaat van een blijk van liefde van een man aan één van zijn vrouwen die jong stierf en op haar sterfbed aan hem vroeg om zijn liefde voor haar op een gedenkwaardige manier te manifesteren. Nou, Berryl en ik denken dat dat redelijk goed gelukt is….misschien een beetje overdreven zelfs… maar mooi is het wel! Volgens de boeken heeft de bouw zo’n slordige 22 jaar geduurd en waren er 20.000 “bouwvakkers” bij betrokken, exclusief de olifanten. Na ongeveer 3 uur wandelen, zitten en genieten van de vele uitzichten en de relatieve rust, vertrekken we en gaan ergens op een dakterras(met uitzicht) uitgebreid ontbijten. De rest van de dag luieren we en wandelen we wat door de wijk.

De volgende dag is het dan zover, het Holi Festival in India en wij laten ons maar verrassen. Na het ontbijt gaan we, in de kleren die we toch al een aantal dagen aan hebben J, naar de Indische familie die ons heeft uitgenodigd. Vader, moeder, zoon, dochter wachten ons al op met kleurrijke gezichten. Wij krijgen vrij snel van ieder familielid een handje gekleurde poeder op onze wangen en hoofd geworpen, met een beetje water aangelengd om het beter te laten plakken, daarna 2 maal een omhelzing en er wordt geroepen “Happy Holi”.  Schijnbaar is dit de bedoeling en ik denk, dat kunnen we wel onthouden. We krijgen een zakje kleurige poeder van de familie die we kunnen gebruiken wanneer we verder de straat op gaan en andere feestgangers een goed feest willen wensen. Het festival is een feest ter ere van de overgang van de winter naar de lente. De avond ervoor zijn er vuren die het einde van de winter symboliseren. Nou moet ik zeggen dat wij niet echt een winter hebben meegemaakt afgelopen 2 maanden maar India is groot.
Als we “afscheid” nemen van de familie lopen we verder de wijk in en het feest is al in volle gang. Veel Indiërs(niet iedereen) zijn al besmeurd met kleuren en ze vinden het fantastisch dat de meeste toeristen vrolijk mee doen. Na ongeveer 100 meter vanaf het hotel zijn Berryl en ik helemaal besmeurd met allerlei kleuren en besprenkeld met water en “we delen ook uit!” aan de locals. Gelukkig hadden we de foto camera in een plastic tas gedaan. Na een aantal foto’s gemaakt te hebben brengen we die ook snel terug naar onze hotelkamer om vervolgens weer in het feestgedruis te storten. Aan het einde van de ochtend stoppen we ermee, het is mooi geweest en gaan terug naar onze hotelkamer. Veel uitbundige Indiërs tegengekomen waarvan een enkeling vervelend en dronken maar over het algemeen een erg leuk feestje! We drinken op de weg terug nog een kopje thee in een klein theehuis waar we nog nagenieten en lachen met andere toeristen en locals over hoe we er met  z’n allen uitzien. Een man loopt met ons mee naar een kraampje en bestelt voor ons wat schoonmaak artikelen, niet voor de kleren want die kunnen nu wel weggegooid worden maar voor ons zelf. Het kost ons nog zeker 2 uur lang schrobben en wassen en dan nog  zijn niet alle kleuren van ons gezicht, nek, rug, armen, benen en voeten volledig weggepoetst maar we vinden het goed genoeg. We gaan ergens lunchen en lezen de rest van de middag een boek op “ons” dakterras. Het boek van China hebben we inmiddels uit onze rugzak gehaald en we verdiepen ons alvast in ons volgende hoofdstuk van de reis.

Nog 2 dagen en dan verlaten we India na ongeveer 2 maanden en het is goed zo. We hebben veel indrukken opgedaan, veel gezien en erg genoten van dit bijzondere land. Het land van de contrasten en de woorden smerig en oplichting hebben een nieuwe betekenis gekregen voor ons. En ook een land met een fantastische keuken, mooie natuur en geschiedenis.

1. Judith:
    9 maart 2012
    O, wat fantastisch om dat feest mee te maken! En wat leuk dat jullie zo uitbundig mee hebben gedaan.Het kinkt allemaal jaloersmakend goed. Tjonge,nu alweer einde India... Op naar weer een nieuw avontuur! Eerst Hongkong en dan het grote China, oh ik ben zó benieuwd naar jullie verhalen!! Wij zijn inmiddels uit het restaurant, we hebben er vier dagen gebivakkeerd,lange dagen hard werken en slecht slapen maar we zijn apetrots, het is echt súper geworden. De foto's volgen...jullie een goede reis en geniet!!!ps. Rein zo'n Taj Mahalletje bouwen voor Berryl zou toch een mooi teken van liefde zijn hoor... Dikke kus.
  2. Harry:
    11 maart 2012
    hebben jullie dat ook gedaan
  3. Marcel & Wendy:
    11 maart 2012
    Hoi allebei!!

Wat een fantastische verhalen en we liepen flink achter zagen we al, ohoh shame on us ;( Echt super mooi om te zien hoe jullie aan het genieten zijn en hoeveel indrukken jullie op doen! Wij hebben zelf erg genoten van de foto van jullie waarbij jullie compleet gebodypaint zijn Haha echt hilarisch! Geniet er van!! Lfs Marcel en Wendy
  4. Roliena & Berry:
    28 april 2012
    Heerlijk dat happy holi. Prachtige foto van jullie met al die kleuren. Berry moest net erg lachen toen ik de foto liet zien. Mooie ervaring. X x Ro