Snorkelen en dolfijnen!

28 september 2012 - Pemuteran, Indonesië

De afgelopen week hebben we 5 nachten in Lovina doorgebracht bij Villa Balinda. Lovina is rustiger dan Ubud en ligt in het noorden van Bali. Wij hebben ons vermaakt met vooral niets doen, bij het zwembad van de villa liggen, boeken lezen en lekker uit eten(de plaatselijke Warung Ayu is supergoed). 's Avonds tegen 18 uur naar het strand, een drankje nuttigen bij een cafe/restaurant met een schitterend uitzicht op de zonsondergang. Iedere avond weer worden we hierdoor verblijd met prachtige kleuren oranje en paars aan de hemel. Één ochtend staan we vroeg op (5 uur) om met een lokale boot dolfijnen voor de kust van Lovina te spotten. Om 05:45 uur zitten we met z'n 4 vieren in een smalle boot en we zijn niet de enigen die op pad gaan. Het lijkt op een ochtendfile dichtbij Amsterdam en we zijn benieuwd of we een dolfijn gaan zien met zoveel drukte. Het eerste uur van de trip is werkelijk genant en dieronvriendelijk, zeg maar gerust dierenmishandeling. Als "gekken" varen de bootjes naar iedere plek waar de dolfijnen even naar boven te komen. De beesten worden zonder enige scrupule overvaren en kunnen in wirwar van ik schat 100 bootjes geen kant op. Eenmaal ingesloten zwemmen ze onder de boten door naar een "rustiger" gebied. Met de tenen krom in onze teenslippers ergeren we ons kapot, we worden op een gegeven moment geënterd door een andere boot die te snel komt aanvaren richting onze boot omdat er 2 doflijnen boven water komen. Ik kan nog net op tijd mijn hand binnenboord halen voordat de punt van de andere boot met een behoorlijke snelheid de zijkant van onze boot raakt. Dat had weinig gescheeld of we hadden weer naar een ziekenhuis moeten rijden. Met niet mis te verstane woorden, in het engels en niet voor herhaling vatbaar, foeter ik op de schipper van de andere boot maar die hoort en ziet helemaal niets. Helemaal in beslag genomen en geobsedeerd door de dolfijnen die zelf ook tenauwernood kunnen ontsnappen aan deze kamikaze aktie. We hebben het wel gehad en willen eigenlijk terug maar onze 2 medepassagiers, net zoals alle andere toeristen, vinden het spektakel geweldig en kirren het uit. Ok, wij zijn absoluut in de minderheid en wellicht de azijnpissers die ochtend maar echt vermaken doen we ons niet. Gelukkig verdwijnen zeker 80% van de boten na een uur "het slagveld" en wordt het naar onze mening toch nog leuk. De ruimte op het water is nu meer dan voldoende voor de dolfijnen om er lustig op los te springen en dat doen ze dan ook. Ze lijken er ook weer zin in te hebben want regelmatig zwemmen er een aantal met onze boot mee en omdat het water kristalhelder is, kunnen we de beesten ook onderwater volgen. Na 8 uur besluit onze schipper terug te varen naar het strand van Lovina en dankzij het laatste uur kunnen we toch nog terugblikken op een leuke en diervriendelijke ontmoeting met de dolfijnen. Na het ontbijt gaan we weer naar dezelfde schipper die ons naar verschillende snorkelplekjes zal varen. Het onderwaterleven is leuk maar niet meer dan dat, we zijn natuurlijk erg verwend met Ningaloo Reef. Na 2 uurtjes laten we ons weer afzetten op het strand en brengen de rest van de dag door bij het zwembad van de villa.
2 dagen geleden zijn we aangekomen in Pemuteran, een klein plaatsje in het noordwesten van Bali. De taxi chauffeur stopt onderweg bij een boedistisch klooster, waar ik een kleurige sarong krijg omgewikkeld. Het complex en terrein ademt rust en sereniteit uit, de tuinen en planten zijn goed en waarschijnlijk met liefde onderhouden. Het valt ons op dat we ons altijd zo ontspannen en relaxt voelen als we een klooster binnen treden, wellicht een carriëreswitch haha...?? De aanwezige monnik zit rustig op een bankje onder een boom en lijkt te genieten van alle aanwezigheid. We zien mensen mediteren en ondanks een aantal toeristen wordt de stilte niet aangetast. We wandelen nog wat rond en na een uur gaan we terug naar de taxi chauffeur. Die brengt ons vervolgens naar thermale hotsprings. We zijn voorbereid en hadden onze zwemkleding al aangetrokken. Van een verkoelende duik is geen sprake, het water is prima op temperatuur, maar het is lekker om even het bad in te dompelen. Na dit uitstapje rijden we door naar Pemuteran. Pemuteran is bekend door de mooie duik- en snorkelmogelijkheden nabij het eiland Mejangaran. Als we bij onze homestay aankomen en de rugzakken in de prima kamer hebben gelegd, boeken we bij de receptie als eerste een snorkeltrip naar dit eiland, naar het schijnt de mooiste duik- en snorkel locatie van Bali. Het is naseizoen en met een flinke korting leggen we de trip vast. Daarna lunchen we bij een aanbevolen Warung(lokaal restaurant) en het eten is wederom prima voor een lage prijs. Voor de kust van Pemuteran kun je ook snorkelen, er zijn jaren geleden zgn Biorocks geplaatst. Een wereldwijd uniek project waarbij grote stalen constructies worden beplant met koraal. Het resultaat is verbluffend. Ok, je kunt bij de meeste constructies nog zien dat het een door mensen gevormde constructie is, lijkt daardoor namaak, maar het koraal heeft op bepaalde plekken de constructies helemaal overwoekerd. Enorm veel verschillende en kleurrijke vissen en koraal is er te zien. Op enig moment zwemmen Berryl en ik naast een enorme school met vissen(duizenden vissen in een formatie) wat een prachtig gezicht is. Het water is erg helder en het zicht reikt wel tot op 10 meter.
De volgende dag worden we om 9 uur opgepikt om naar Wejangaran te gaan. Samen met Renee en Isham, een erg symphatiek en gezellig nederlands stel dat we dag ervoor hebben ontmoet en die ook in dezelfde homestay slapen, gaan we op pad. Zij hebben hun Padi behaald in Bali en gaan voor het duiken, Berryl en ik houden het nog maar even op snorkelen. Na een boottocht van ongeveer 45 minuten komen we aan bij het eiland. De kleuren van het water voor de kust zijn adembenemend, smaragd groen en turqoise en helder als kraanwater! We zien het koraal en vissen al vanaf de boot! Onder begeleiding van een gids maken we 2 keer een snorkel trip van een uur. Het massieve en kleurige koraal langs de kust van het eiland is onbeschrijfelijk mooi. We wanen ons in een science fiction film als we hier langs zwemmen en onder ons de oneindige diepte van de zee zien en rechts van ons het massief (volgens mij ter grootte van een redelijk flatgebouw) met allerlei koraal en vissen! Met het zonnetje dat door het water heenschijnt is het letterlijk en figuurlijk "schitterend". Geen reuzeschildpadden, manta's en haaien zoals bij Ningaloo Reef maar verder doet Mejangaran niets onder qua natuur schoonheid. Na 2 trips en een lunch varen we 's middags weer terug naar Pemuteran. Samen met Renee en Isham nestelen we ons bij het zwembad van de homestay en houden een borreluurtje, het is per slot van rekening al weer Beer o'clock!!
We vullen de middag en avond met leuke en mooie gesprekken. Jammer dat dit leuke stel morgen weer naar huis vertrekt maar erg leuk ze te hebben ontmoet. We sluiten deze mooie dag af  door met zijn viertjes gezamenlijk een hapje te gaan eten en kijken terug op weer een mooie dag.

1. Ankie Pot-Vlaskamp:
    28 september 2012
    Prachtig om dolfijnen te zien maar net wat je zegt, op deze manier..........
    Groetjes van ons allemaal!!
  2. Judith:
    28 september 2012
    Hey skatties, tja die ervaring met dolfijnen kijken hebben wij ook... triest zoals ze daar worden opgejaagd. Gelukkig hebben jullie daarna nog kunnen 'genieten' van die mooie dieren... En Pemuteran is dus ook bevallen?! Wat zijn jullie superactief man! Dat snorkelen bij Menjengan klinkt erg goed! Wij zitten nu op Gili T , iets later dan de bedoeling was vanwege ziekte en gaan morgen naar Panji. Jullie een fijne tijd in Amed! We zien elkaar weer in Ubud. Liefs,dikke X
  3. Ro:
    30 september 2012
    Zielig zeg met die dolfijnen!
    Ik moet lachen om de titels bij de foto's ...trap op. tuin. tempel. :)
    Ik vind de foto bij de hotsprings Banjar erg mooi.
    Heerlijk eiland dat Bali. Groetjes van ons ! We gaan zo naar twee leuke bands kijken. Net een tropische bui gehad. Lekker verfrissend. Jullie zien er relaxed uit ! Keep it up. Kusjes.
  4. Hicham:
    3 oktober 2012
    He hallo daar `vakantie`gangers.. Jullie hadden iig bijna naam in 1 keer goed;). Super leuk om julie belevenissen te lezen!!
    De telefoon lag gelukkig nog in de kamer..:). De reis terug ging ook erg voorspoedig, Op onze terugreis met de taxi hebben we nog flinke regenbuien gehad, we moesten nog aan jullie denken hopelijk hebben jullie het gewoon droog gehouden. Wij zitten hier alweer lekker in de dagelijkse sleur.:)
    Wij vonden het heel erg leuk en ook erg gezellig om jullie ontmoet te hebben!!!! Super bedankt voor de gezelligheid en de (voor ons) leuke laatste dagen van de vakantie!!! We zijn heel benieuwd naar jullie verdere belevenissen..
    Heeeeeeel veel plezier tot horens/lezens.. gr Hicham en Renée
  5. Ingrid:
    3 oktober 2012
    Ik wil zo wel door de laptop kruipen om ook al dat moois te ervaren onder water, wat enorm indrukwekkend en wat bijzonder te zien hoe jullie overal door heen zwemmen.
    dat moet wel op en top genieten zijn!!!
    Ingrid