Queenstown, Lord of the Rings, Gletsjers en de Pancakes!

22 november 2012 - Takaka, Nieuw-Zeeland

Sinds Milford zijn we nu ruim een week verder en hebben we verschillende plekken aan de westkust gezien. Queenstown was de eerste stop en hier verblijven we 3 nachten. Queenstown staat vooral bekend om de vele actie evenementen zoals bungy jumpen, para sailen, powerboat racen etc..maar ook om een leuk uitgaanscentrum met veel leuke bars en eetgelegenheden die zich om de haven van het meer hebben gesetteld. Hier drinken we sinds Twizel weer een biertje op het terras. Dat blijft altijd leuk, lekker van het zonnetje genieten en toeristen kijken! Verder gaan we een dag naar Glenorchy, het gebied waar het grootste deel van de Lord of the Rings films zijn opgenomen. De weg van Queenstown naar Glenorchy is één van de "must see" in NZ en is inderdaad erg mooi. Het is een uur rijden over een kronkelige weg langs het blauwe meer. De besneeuwde bergtoppen op de achtergrond maken het plaatje weer compleet. De omgeving van Glenorchy is schitterend, we zien ook veel gelijkenissen met andere plekken op het zuidereiland. Maar het blijft prachtig. We treffen het met het weer, het zonnetje schijnt en de lucht is blauw.
Na Queenstown rijden we naar Lake Wanaka, ook prachtig gelegen aan een blauw meer met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond, maar hier houdt de vergelijking met Queenstown wel op. Wanaka is een veel rustiger plaatjse. De camping waar we 2 nachten boeken is schitterend. Mooie ruime plekken met uitzicht op de bergen en... 2 jacuzzi's waar we gebruik van mogen maken. We gaan het eind van de dag heerlijk vanuit het bubbelbad genieten van het mooie uitzicht. Een glaasje wijn later op de avond en onze luikjes vallen al snel dicht...

Na Wanaka rijden we via de Haast Pass door het gebergte naar westkant van de zuiderlijke alpen. Dit gebied staat bekend om de grote hoeveelheid regen wat jaarlijks valt. Vanuit de Tasman zee trekken gebieden met slecht weer en die blijven dan hangen aan deze kant van de alpen. Aan de andere kant van de alpen, is het klimaat een stuk droger. Onze volgende bestemming is de Fox en Fransz Jozef Gletsjer. Het bijzondere van deze gletsjers is dat ze in een  subtropisch regenwoud liggen. We zien de bossen onderweg inderdaad erg veranderen. Veel palmbomen, varens etc.. Een andere eigenschap van een subtropisch regenwoud is....inderdaad... dat het er nog wel eens regent...bij beide gletsjers valt per jaar 12 meter horen we bij het informatie centrum! We boeken 2 nachten op een camping bij de Fox gletsjer. Wanneer we 2 dagen beide gletsjers bezoeken is het erg bewolkt en grijs, de bergtoppen van Mount Cook zijn helaas niet te zien en de gletsjers, die van zichzelf al behoorlijk grijs zijn van het puin van de bergen dat er bovenop ligt, maakt het totaalplaatje grijs en mystiek. Om bij het eind van beide gletsjers te kunnen komen, moeten we ongeveer 45 minuten door een vallei lopen. Aan het begin van de vallei kun je de gletsjers al wel zien maar het zicht is wazig door de nevel die blijft hangen. Jammer maar ook een gegeven waar we het mee moeten doen. Onderweg naar de Fransz Josef gletsjer komen we een erg mooie waterval tegen die op het eerste gezicht niet erg groot lijkt totdat we zien dat "de stipjes" mensen zijn die daar lopen. Dat beeld, het perspectief van "kleine mensen" in een reusachtig dal en een gletsjer, is wat blijft hangen en is erg indrukwekkend. Een honderd meter voor het uitkijkpunt(en eindstation) op de gletsjer zien we weer erg kleine wezens bij een enorme brok ijs staan. Het is niet de mooiste gletjser, niet heel wit en blauw van het ijs,  die we hebben gezien maar het perspect is erg indrukwekkend. Zelfs bij slecht weer.  En dan te bedenken dat achter ons het tropisch regenwoud ligt...Fotograferen is een uitdaging omdat de lens continu beslaat met condens of met regendruppels maar op onze eigen harde schijf wordt er driftig bijgeschreven haha..
Na de gletjsers trekken we door naar Hokitika. Ook hier blijven we weer 2 nachten. In de omgeving zijn verschillende wandelroutes en meren. Hokitika Gorge, waar een melkblauwe rivier doorheen stroomt is erg mooi.
Vandaag zijn aangekomen in Punaikaiki waar de Pancakerocks zijn, ook weer een "must see" volgens de kiwi's haha... De Pancakerocks liggen voor de kust, in miljoenen jaren uitgesleten door de kracht van de zee, en zijn bij vloed het mooist. En inderdaad, het natuurgeweld is indrukwekkend. De zee klapt met veel donder en geweld tussen de rotspilaren door op zoek naar een uitweg. In een soort van basin kan het niet meer verder en slaat dan met veel geweld tegen de rotswand. Meters hoge golven spatten omghoog(houd de poncho gereed...) en op één plek verdwijnt het water in een soort van grot waarna het als een soort van geiser door een gat in het grondoppervlak naar boven spuit, blowholes geheten. Het natuurfenomeen is bijzonder indrukwekkend. Het klappen van de golven doet de grond schudden en hebben het geluid van een goede onweersbui. Wederom een bijschrijver!
Morgen gaan we naar Abel Tasman National Park en laten ons maar weer verassen door al het natuurschoon in dit land. Vanavond eerst nog even met Hans en Ineke, een leuk stel uit Apeldoorn die we bij Fox Gletsjer al tegen zijn gekomen, een glas wijn drinken!

1. Jan de Haan:
    23 november 2012
    Ik heb niks met boek en film Lord of the rings, maar het land waar het werd gefilmd is sprookjes achtig mooi, geniet er van
    jan