Onverwachte ontmoeting in Hong Kong

15 maart 2012 - Kowloon, China

We zijn inmiddels 5 dagen in Hong Kong en hebben alles gezien wat denk ik de moeite waard is. De skyline overdag en 's avonds (met lichtshow), the peak(hoog punt met mooi uitzicht op Hong Kong), Hong Kong Island, de verschillende parken, de vele winkelstraten met grote merken(Louis Vutton, Cartier, Rolex, Dior eva....) etc.. Een backpackersparadise kun je Hong Kong niet noemen want de prijzen zijn absurd hoog. Voor onze "bezemkast" betalen we per nacht net zoveel als ons dagbudget in India. Om de kosten de beperken kopen we eten in de supermarkt wat we in een park eten, wat overigens veel Hong Kong inwoners ook doen. Maar, het is absoluut de moeite waard om de stad te ervaren. Het is hier schoon, er is veel structuur en ondanks de vele mensen per m2 voelt HK toch ruimtelijk aan. Één van de belangrijkste redenen om naar HK te komen is het regelen van het visum voor China. Op de vele travellerforums hadden we gelezen dat een visum van 30 dagen het maximum is wat je hier op dit moment kan verkrijgen. Aangezien we denken ongeveer 2 maanden in China te verblijven en daarna via Tibet over de Himalaya naar Nepal te reizen, hadden we al verschillende plannen B gemaakt. Een "visumrun" naar Mongolie of Vietnam en daar dan weer een nieuw visum voor een maand aan te vragen maar dat blijkt helemaal niet nodig. Ons Hostel weet gemakkelijk een visum voor 3 maanden voor ons te regelen en dit visum is inmiddels in ons paspoort geplakt! Een echte meevaller en ook de kosten vielen lager uit dan we dachten. Morgen vertrekken we met de metro van station Hung Hom naar station Lo Wu, waar de grenscontrole naar China is gevestigd. Op wandelafstand ligt het treinstation van Shenzhen waar we de trein naar Guilin pakken. We zullen morgen vroeg vertrekken want het is op de vrijdagmiddag druk bij de grenscontrole is ons verteld. Om half 6 vertrekt de trein en we zullen dan 's ochtends om 07:30 uur arriveren in Guilin. Onze eerste treinreis in China en we zijn benieuwd hoe ons dit gaat bevallen. In India is het reizen per trein ons erg meegevallen dus we zien de komende reis met vertrouwen tegemoet. Vanaf het station van Guilin pakken we dan de bus naar Yangshuo waar we voor 8 dagen een kamer(met uitzicht op het Karstgebergte) in het Ecofarm Guesthouse hebben geboekt. Na de drukte van de grote stad zien we uit naar dit stuk rustige platteland van China(niet Yangshuo zelf trouwens....) en zijn van plan daar veel te fietsen, boottocht te maken over de rivier, luieren etc. etc..

Na ons laatste verhaal op ons Blog zagen we de reactie van Marianne(Spinningroep Henk Slagter, Argendos) dat ze deze week ook in Hong Kong zou zijn. Na 2 mailtjes heen en weer spreken we af voor vandaag, 11 uur 's ochtends bij de ingang van het Holiday Inn hotel. Het is vreemd maar tegelijk ook weer snel vertrouwd als we elkaar daar vanochtend treffen. Zoveel kilometer van huis en daar staan we dan met z'n 3-en. Marianne heeft nog wat hinder van de jetlag(gisteravond aangekomen en het tijdsverschil met HK is 7 uur) dus gaan we snel naar Starbucks om een goede, pittige bak koffie voor haar te regelen. Het is een gezellig weerzien en we zitten dan al snel een uurtje koffie en thee te drinken. Uiteindelijk gaan Marianne en Berryl naar Ladies Market(een soort Albert Cuyp) om zich flink uit te leven met shoppen. Ik heb daar niet zoveel zin in en daarnaast merk ik dat ik nog herstellende ben van die vervelende bacterie en nog niet 100% hersteld voel. Ik vermaak me wel bij de kade, boten kijken en genieten van de prachtige skyline. Daarna naar het Kowloon Park om te genieten van de mediterende chinezen en Tai Chi groepen. Uiteindelijk treffen we elkaar weer om 15:00 uur bij de ingang van het Holiday Inn en drinken we koffie en thee bij een leuk Cafe in één van de paralelstraten van Nathan Road. Vanavond gaan we met z'n 3-en uit eten en dan nemen we weer afscheid van elkaar. Marianne blijft nog tot volgende week dinsdag en wij vertrekken dus morgen.

Deze onverwachte ontmoeting in Hong Kong was een mooie afsluiting van ons bezoek aan deze metropool.

1. Judith:
    15 maart 2012
    Nou wat grappig zeg dat jullie Marianne hebben ontmoet in Hongkong! En wat fijn dat dat visum zo snel binnen is. En dan nu dus China... We zullen deze week nog even naar '3 op reis' kijken voor de bewegende beelden van Hongkong zodat we een beter beeld hebben van de grote stad. China spreekt tot de verbeelding, ik ben heel benieuwd naar de verhalen en foto's.HGierkomen we langzaam een beetje bij en bereiden ons voor op ons avontuur. Lieverds, pas goed op jullie zelf, beterschap en goede reis!!! Liefs dikke X
  2. Tjibbe en Astrid:
    16 maart 2012
    Buenos Dias,dos amigos!!! Ni Hao, dat zal je vaker horen in China. Hopen dat jullie treinreis naar Gullin goed verloopt. Het is een prachtig gebied, wat jullie ook moeten doen als jullie tijd hebben( vast wel),s'avonds naar het vissen met de aalscholvers kijken, heel bijzonder!!! Blijf gezond en geniet er verder van. Veel liefs,Tjibbe en Astrid
  3. Greetje:
    17 maart 2012
    Hoi Reinder,
    Leuk om te lezen dat je nu in HK zit. Daar heb ik ook een paar voetstappen staan (1991). Ben ook in Guilin en Yangshuo geweest; prachtig! Geniet ervan!
    Groetjes, Greetje
  4. Roliena & Berry:
    28 april 2012
    Grappige ontmoeting ! Leuk zeg ! X Ro.