Hong Kong, nieuw hoofdstuk van onze reis

12 maart 2012 - Kowloon, China

Gisterochtend om 06:15 uur zijn we aangekomen in Hong Kong, de vliegreis verliep voorspoedig gezien mijn fysieke gesteldheid. Ik voe me nog slap maar de kuur van de arts uit Delhi slaat goed aan. Op het vliegveld kopen we een zgn Octopuscard die je kunt gebruiken in de metro en veel winkels. Als het saldo op is, kun je de kaart bij één van de vele oplaadpunten opladen. We verwachten ongeveer 5 dagen in Hong Kong te blijven omdat we hier ook het Visum voor China moeten aanvragen wat een aantal dagen zal duren hebben we gelezen. Vanaf het vliegveld nemen we de Airportexpress naar Kowloon, een grote bekende wijk in Hong Kong en dichtbij Hong Kong Island, de skyline van Hong Kong. De eerste indruk is dat Hong Kong, ondanks de omvang en de 7 miljoen inwoners, een overzichtelijke stad is. De juiste metro vinden gaat prima en als we bij Kowloon uitstappen worden we al door "metropersoneel" op het perron gevraagd waar we naar toe moeten. We hadden al mailwisseling gehad met een Hostel in Kowloon, Cosmic Guesthouse, en vertellen dit aan het metropersoneel. Zeer vriendelijk worden we doorverwezen naar een aantal bussen die buiten staan te wachten. Daar aangekomen zegt een andere man dat we bus K3(ik zie de dames in een flits voorbij komen...:-)) moeten stappen en dat deze bus ons gratis tot op 50 meter van het guesthouse zal brengen. Dit gaat soepel...en 10 minuten verder staan we al voor één van de vele hoge gebouwen in Hong Kong waar op de 12e etage ons guesthouse is gevestigd. We lopen naar binnen en zien veel kleine winkels op de begane grond en na 10 meter zien we rechts 2 toegangspoorten naar 2 liften(even en oneven etages). Er staan al netjes mensen in een rij te wachten en wij sluiten achter aan. Er staat een geuniformeerde man die als een soort van liftpolitie fungeert. De liftdeuren van onze lift gaat open, mensen stappen uit en wij kunnen nog met deze rit mee. Druk gebarend en ratelend probeert de liftpolitieman met ons te communicren en wij grijnzen goedbedoeld terug. We staan in de lift en stappen uit op de 12e waar direct de receptie van het guesthouse is gelegen. 2 erg vriendelijke vrouwen staan ons te woord en spreken goed engels. Onze kamer is nog niet uitgecheckt en moet nog schoongemaakt worden, 12 uur 's middags kunnen we erin en het is nu 8 uur..... We kunnen onze grote rugzakken in een voorraadkamer achter laten, wat we doen en gaan ontbijten(althans, ik ga een poging wagen) in een restaurant om de hoek. Als ontbijt namen we een broodje met een zoetige siroop en thee. Dit valt gelukkig goed. We lopen daarna verder door de drukke straat waar ons Hotel is gelegen en zien aan de andere kant van de weg Kowloon Park liggen. Om wat uit de drukte weg te zijn, besluiten we over te steken en lopen vervolgens het park in.....Heerlijk de rust, de mooie bomen en we horen zelfs veel vogels fluiten. In het park zien we veel chinezen mediteren, tai-chi beoefenen en gewoon wandelen. Het totaalplaatje is geweldig en we gaan op een bankje zitten om hiervan te genieten. Het plaatje werkt aanstekelijk op mij en ik zeg tegen Berryl dat ik even mee ga doen. Berryl vraag eerst nog of ik dit wel moet doen, of de mensen dit wel op prijs zouden stellen maar ik zeg dat het niet mijn bedoeling is om ze "te kak" te zetten maar dat ik het wel weer tijd vind voor een rustig moment. Zo gezegd, zo gedaan en als ik bij de groep ben zie ik dat ze op hun sokken(sommigen zelfs op blote voeten) staan. De temperatuur in Hong Kong is 's ochtends maar 12 graden en aangezien ik nog herstellende ben, besluit ik mijn schoenen aan te houden en ga aan de rand van de groep staan. Ogen dicht, benen iets uit elkaar en de handen in "meditatiestand"....sta ik daar denk ik 10 minuten in de natuur van Hong Kong en weet dat dit niet de laatste keer zal zijn!

Daarna lopen we naar de waterfront voor uitzicht op Hong Kong Island en ondanks het grijze weer en de nevel is de skyline indrukwekkend om te zien en lopen we de boulevard helemaal af. Inmiddels is het bijna 12 uur en lopen we terug naar het guesthouse. Bij receptie aangekomen, vragen we eerst of zij ons kunnen helpen met het visum aanvragen(stond op hun website). Dat kan zeker en de vrouw vertelt ons dat we een visum van 3 maanden kunnen krijgen (langer dan wij hadden verwacht). We vullen ter plekke de aanvraagformulieren in en laten ons paspoort achter. Als het zo gemakkelijk gaat zoals de vrouw zegt dan is dat een enorme meevaller. Eerst maar even afwachen.
De vrouw brengt ons naar de kamer, we lopen door een smalle gang en de vrouw opent één van de deuren... eerst denk ik nog dat ze iets uit de bezemkast moet pakken maar het blijkt onze kamer te zijn!! Ik schiet spontaan in de lach en de vrouw roept gehaast "is very small, hong kong style" en dat is een understatement. De kamer is net zo breed als het bed(140 cm), aan het voeten eind is nog 50 centimeter over om wat langs elkaar heen te draaien. Ik zie al weer een ander leuk spelletje, die met die gekleurde stippen en dat mensen over elkaar heen kruipen..., in mijn gedachten voorbij schieten en begin weer te lachen. De vrouw kijkt mij enigzins geschokt en onzeker aan waardoor ik nog meer moet lachen. Ik voel een slappe lach aankomen gevoed door o.a. een enorme vermoeidheid en Berryl schatert het halve guesthouse inmiddels ook al bij elkaar(en die heeft een volume....). Op hetzelfde moment "springt" het hevige draaiende ventilatierooster uit de muur... ik doe het inmiddels bijna in mijn broek van hele gebeuren en zie ons hier al kamperen, op de 12e etage! Ik verzeker de vrouw, met tranen van het lachen in mijn ogen, dat de kamer OK is en die lacht daarna maar met ons mee..."De bezemkast" ziet er verder netjes en schoon uit en ik begin bijna te gillen van het lachen als ik zie dat "de badkamer" een hokje is van 2 m2 met een wc en tropische regendouche met 6 massage-yets, op de pot zitten en tevens een massage wasbeurt... whuaaaahhhhhhhh.....! Gelukkig is de vrouw dan inmiddels weer terug bij de receptie....

Vanochtend heerlijk uitgeslapen tot half 11!!!! rustig ontbeten en daarna treinkaartjes naar Guilin geregeld. De nachttrein van Shenzhen(de grenscontrole tussen HK en China) naar Guilin gaat over 700 km. Guilin ligt in Zuid China en vandaar uit vertrekken we direct naar Yangshou, nog iets zuidelijker.

De rest van onze tijd in Hong Kong besteden we heerlijk aan sight seeing want deze stad heeft volgens mij veel te bieden!!

1. Judith:
    12 maart 2012
    Hé lieverds, een dagje NIKS doen mag ook he! Wat heel toevallig is, is dat bij '3 op Reis' nu twee afleveringen over Hongkong gaan, erg leuk om de beelden te zien terwijl jullie daar zitten.De skyline ziet er aardig indrukwekkend uit maar al die flatgebouwen is niet mijn favoriete uitzicht... die van jullie? Het schijnt trouwens dat je in Hongkong wél Facebook hebt en de rest van China is het verboden... dus ik zou zeggen : Facebooken deze dagen! haha. Gelukkig gaat het met de gezondheid van Reinder weer de goede kant op. Doe rustig aan! Heel veel liefs en knuffels vanuit Holland, X
  2. Marianne Stoeltie:
    12 maart 2012
    Hee, wat leuk om te lezen ! weet je dat ik woensdag ook in Hong Kong aankom !!! Ik zit in een hostel op t Island ( Yessin hostel). Jullie vast op Nathan Road, als ik t zo lees. Gaan we wat afspreken ??? Lijkt me super. Ik ben donderdag in Kowloon om n beetje te shoppen. Heb in the afternoon een afspraak met n chinees meisje (die ik van de vorige keer ken)voor een bakkie ergens in de stad.
    Wat een grap dat jullie daar nu ook zijn !!! Ik zie t al voor me dat we elkaar daar per ongeluk tegen zouden komen, per slot v rekening is HK niet zo groot haha !!! Mijn telnr is 0031-640062013 en ik kan whats Appen....
    Wanneer gaan jullie naar China ? Ik ga maandag even naar Guanzhou met de trein :-)
    Alvast de groeten uit Nederland en als ik nog iets mee moet brengen voor jullie ???
    liefs Marianne ( van het spinnen )
  3. Martine Bakker:
    13 maart 2012
    Hey Reinder,
    Ik ben blij dat het de goede kant op gaat met je.
    Heel veel plezier nog en ik lees met veel plezier je blog. Af en toe hardop meelachen.
    En dat die bus nou net K3 moet heten....Sorry dat je aan ons moest denken. hahaha!!

Groetjes!
  4. marian strikkers:
    13 maart 2012
    Hoi Reinder en Berryl,
    Eindelijk lees ik jullie reisverhalen. Ik heb bewust een tijdje gewacht zodat ik veel herinneringen kan opsnuiven. Reinder, zoals je weet ben ik op al jullie reisdoelen al geweest. Ik reis een beetje met jullie mee. De geuren van de specerijen, het aanklampen van de mensen in India, en vragen op een fooi. Soms kan dat zeer irri zijn!! De tempels, de treinreizen, het cremeren van de lijken in de Ganges. Het uitnodigen van de locals op feesten. Wij hebben dit allemaal ook mee mogen maken. Als je er zelf bent geweest, dan is het nog leuker om dit te lezen. En dan nu naar China> heel anders> maar ook geweldig. Naar het zuiden, dan zie je de bekende "bulten" in de zee. Vaak zijn dat de bekende plaatjes in reisgidsen. Ik zou zeggen: ik sta te trappelen om er naar toe te reizen. Komt nog wel weer bij leven en welzijn.Ik blijf jullie volgen op afstand en ben benieuwd wat jullie van China vinden!! Doe voorzichtig en niet weer ziek worden. Veel reisplezier en een knuffel van strikje.