Het Noordereiland

11 december 2012 - Whakapapa Village, Nieuw-Zeeland

Op 29 november hebben we de Interislander Ferry van Picton naar Wellington gepakt,ofwel een dag later dan de wereldpremiere van de Hobbit in Wellington. Hebben we wat gemist? Geen idee, maar we hoorden dat Wellington stervensdruk was en vol met beroendheden op deze dag.

De tocht van het zuidereiland naar het noordereiland is al een belevenis op zich; een drie uur durende tocht door Cookstreet, vol prachtige fjorden. Met het zonnetje in ons gezicht en een moccachino in onze hand installeren we ons op het dek om ons te vergapen aan het voorbijtrekkende landschap. Wat is het hier toch mooi. Naarmate we Wellington naderen wordt het zonnetje vervangen door meer wind en af en toe een regenspatje, maar dat mag de pret niet drukken.

We besluiten om na aankomst op het noordereiland richting het noorden van Wellington te rijden, op zoek naar een betaalbare campsite. We belanden uiteindelijk in Upper-Hutt, een suburb van Wellington waar dichtbij de filmscenes van Rivendell, het elfendorp (Lord of the Rings) zijn opgenomen.

Het weer blijft een beetje onbestendig, maar er zijn genoeg wandelingen die we in Upper-Hutt willen maken dus we besluiten hier twee nachten te blijven. We vullen onze dagen met wandelen, lezen, film kijken (gelukkig hebben we er nog een paar op de computer staan) en wijn drinken. Upper Hut heeft een grote bibliotheek waar we gratis kunnen internetten en dat is ook erg fijn.

Na twee nachten vertrekken we naar Palmerston North. De zon schijnt, dus het wordt een relatief korte reis vandaag. Onderweg belanden we in Christmas Parades die door de verschillende dorpjes rijden (de kerstman in korte broek op een boerenwagen).  We realiseren ons dat kerstmis lang niet zo leuk is wanneer het buiten zonnig en warm is. Geef ons maar de donkere en koude dagen voor en met kerst!

Na een stop-over in Palmerston-North is Ohakune de eerste bestemming om te stoppen. In Ohakune halen we actuele informatie over de Tongariro vulkaan. De wandelroutes langs de Tongariro zijn onlangs weer (gedeeltelijk) opengesteld na een eruptie eind november.  Bij aankomst in Ohakune komt de regen met bakken de lucht uit en de weerspvoorspellingen bij de I-site gaven de eerstvolgende dagen geen beter weer aan. Een keuze wordt gemakkelijk gemaakt..voor ons betekende dit dat we kiezen om naar Taupo te gaan, een stadje 100 km ten noorden van Ohakune, om daar het betere weer af te wachten om de Tongariro te beklimmen. Een goede keuze want de zon straalde uitbundig in Taupo!

Taupo is een gezellig stadje met gezellige terrasjes, restaurantjes, wandelroutes en wederom een grote bibliotheek. Onze camping heeft thermale baden waar we gratis in mogen. Heerlijk ontspannend na een paar uur wandelen. Dit is een onderdeel van een speciale actie 'twee nachten blijven, één betalen'. We blijven een week in het gezellige Taupo en buiten ons voordeel uit door heerlijke lunches buiten de deur, ofwel op het terras en in de zon. Het leven is goed in Taupo!

De weersvoorspellingen voor Tongariro zijn inmiddels ook goed en dat betekent dat we morgen richting Whakapapa village rijden om van daaruit de Tongariro alpine crossing te lopen. Deze wandelroute loopt via Mount Ngauruhoe en Mount Tongariro (beiden vulkanen) naar de blue lake en emerald lakes. Een tocht van een kleine 18 kilometer en met een stijging van 800 meter. Het luie leven in Taupo is weer afgelopen, morgen wordt het weer buffelen!

1. Jan de Haan:
    11 december 2012
    Realiseer jullie je wel dat bij een veel voorkomende, gure, regenachtige, waterkoude, sneeuw-loze grauwe Nederlandse kerst de volgende opmerking :”……….. We realiseren ons dat kerstmis lang niet zo leuk is wanneer het buiten zonnig en warm is. Geef ons maar de donkere en koude dagen voor en met kerst!......” nog eens heftig onderstreept hoe geweldig jullie reis is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Desalnietteminenvanhartegemeend, prettige feestdagen en een goed reis-jaar 20013 toegewenst

Jan