Medische behandeling in China

27 maart 2012 - Yangshuo, China

In tegenstelling tot eerdere berichten zijn we een paar dagen extra in Yangshuo gebleven. Mijn gezondheidsklachten verergerden zich op onze oorspronkelijke dag van vertrek, de 25e. We wisten dat in Guilin een goed internationaal ziekenhuis zit met artsen die goed engels spreken en met westerse standaarden. Na een kort overleg met de eigenaar van het guesthouse belt hij met het ziekenhuis. Wij kunnen zonder afspraak langskomen, melden bij de Emergency en dan worden we naar de juiste afdeling/persoon gebracht. Een paar minuten later arriveert er een taxi bij het guesthouse, daar had de eigenaar voor gezorgd, en die brengt ons naar het busstation van Yangshuo. Vandaar is het nog 1,5 uur met de bus naar Guilin. Al met al gaat de reis best voorspoedig maar ik ben blij als we op het station van Guilin staan. Nu “alleen nog even” een taxi regelen die ons naar het ziekenhuis kan brengen.... Er staan 8 taxi’s te wachten en vol optimisme vraag ik aan de eerste in het engels of hij ons naar het internationale ziekenhuis kan brengen. De man kijkt alsof hij water ziet branden of ik moet mijn gulp open hebben gehad want hij begrijpt er helemaal niets van. De volgende dan maar…. daar hetzelfde probleem. Lachend en chinees met elkaar pratend over en wijzend naar ons staat de kliek bij elkaar. Voor het eerst in China voel ik een behoorlijke irritatie opkomen, waarschijnlijk met mijn gesteldheid te maken en mijn onzekerheid over de verklaring van mijn klachten. Ik banjer weer naar het groepje toe en doe met veel geluid een sirene na: TATUU TATUU TATUU!!!!!!!!!!!! De ergernis druipt ervan af en iedereen is onmiddellijk stil, ik wijs naar mijn buik en doe alsof ik kramp heb. Het kwartje valt….. één van de chauffeurs zegt dat we in moeten stappen en opgelucht nemen we plaats op de achterbank. Na een paar minuten schiet het door mijn gedachten: Als hij ons maar niet bij het politiebureau of de brandweerkazerne af gaat zetten… een kleine glimlach krult om mijn mond. Ook Berryl lacht, waarschijnlijk 2 zielen met dezelfde gedachte..
Niet veel later stopt de taxi bij het ziekenhuis, betalen we de man en lopen naar de Emergency. Ik zeg tegen de zuster achter het loket dat we gebeld hebben en dat ik graag een arts wil spreken. Helaas, geen engels. Ook inmiddels andere, nieuwsgierige zusters en artsen die zich om ons heen hebben verzameld spreken geen woord engels. Ineens valt het kwartje… we zijn naar het verkeerde ziekenhuis gebracht. In- en uitwendig begin ik behoorlijk te vloeken, van enige verlichting of overgeven aan de situatie zoals die is…is geen sprake. Ik ben inmiddels aardig f…d up! Één van de zusters zegt: please follow me. Ik kijk naar haar alsof ze een Engel is. We worden bij een arts in één van de kamers gebracht en die spreekt een ietsiepietsie engels. Ik had voor de zekerheid een kladblokje meegenomen en aan de hand van een tijdbalk, de antibiotica medicijnen die ik in India had gekregen en met het betere “Hints”-werk(was niet zo’n moeilijke opdracht om darmproblemen uit te beelden) hebben we contact. De man schrijft wat op papier(wat net zo goed Nasi Rames had kunnen zijn…), overhandigt mij dit en zegt dat ik naar de 5e verdieping moet. Naar het laboratorium waar ik dan een deel van mijn dna in een kuipje moet doen. Dat wordt dan onderzocht. Gelukkig, deze aanwijzing klinkt hoopvol. Samen met Ber naar de 5e en daar lever ik het briefje in, krijg een plastic kuipje en 2 chinese stokjes in mijn handen gedrukt. Nou ja, kan ik ook nog het potje vullen met stokjes ipv een lepel maar ach… ik ga niet klagen nu ik zo dicht bij de uitkomst ben. 5 minuten later lever ik “mijn bijdrage” in en de arts/laborant zegt dat ik in de wachtkamer mag wachten. Hij zegt trouwens niets, hij wijst naar de stoelen en dat is voldoende. Na een tijdje is de man er weer en geeft hij mij het papier met “de uitslagen”.  We gaan weer terug naar de Emergency-arts en die bekijkt de uitslag zorgvuldig, al snel begint hij te lachen. Ik voel enige opluchting, dat zal wel geen slechtnieuwsgesprek worden maar je weet het nooit natuurlijk….Nothing Wlong with youl dloppings.. Niks mis met mijn poep…een beetje opgelucht maar ook weer niet want ik heb toch al ruim 2 weken darmklachten die toch naar iets anders verwijzen. De arts gaat verder in zijn beste engels. Hij zal mij nieuwe antibiotica voorschrijven. Ik vraag hem wat de uitslag precies betekent, wat is er getest en waarom hij antibiotica voorschrijft als “my dloppings” OK zijn? Dit is een brug te ver en wij nemen afscheid van de arts, halen bij een ander loket de nieuwe antibiotica op. We rekenen in totaal 1,50 Euro af, dit is inclusief laboratoriumkosten, consult arts en antibiotica. Da’s niet duur, denk ik nog als een echte hollander maar ik voel me nog niet helemaal gerust.

’s Avonds weer terug bij het guesthouse vertelt de eigenaar, na ons verhaal, wat wij ook al wisten. We zijn bij het verkeerde ziekenhuis geweest. Hij zegt dat er een Dokter Lily Li in Yangshuo is die zeer goed engels spreekt, 16 jaar arts is geweest in verschillende internationale ziekenhuizen en die ook de traditionele chinese medische behandelingen beheerst. We besluiten de volgende dag bij haar langs te gaan al is het alleen maar om een uitleg te vragen over de uitslagen die we mee hebben gekregen. De volgende ochtend zijn we rond half 12 bij de praktijk van Dr. Lilly Li. Ik zie 2 meisjes bij de receptie die een bak Noodles naar binnen lepelen. Ik vraag of ik dr. Lilly Li kan spreken ivm gezondheidsklachten. Één van de meisjes, gekleed in een kittig roze Winnie de Pooh vest met een gewatteerde capuchon, staat op en vraagt ons te volgen. In een afgesloten kamer vraag ik haar of we de dokter kunnen spreken waarop ze antwoordt: I am dr. Lilly Li……          Dusssssssssssss……
Ik kijk nog eens en zie aan haar gezicht dat het zeker geen meisje is maar die kleren… en dan nog zo’n Beyoncé tasje om haar schouders…. Ik waag het er toch maar op, heb niets te verliezen. Als ik het verloop en de huidige status van mijn klachten uitleg, stelt Dr. Lilly een aantal gerichte vragen die erop wijzen dat ze weet waar ze het over heeft. Als ik de vragen beantwoord, legt ze uit wat er vermoedelijk met mij aan de hand is en dat dit gebruikelijke klachten zijn. De uitslagen van het laboratorium vertaalt ze voor mij en legt uit wat het betekent. Ik merk een enorme verschuiving van mijn perceptie, van een “kittig meisje” zie ik ineens een arts. Ze doet een aantal korte onderzoekjes bij me en legt uit wat de uitkomsten betekenen. Alle klachten/uitkomsten houden natuurlijk verband met elkaar. Ze stelt me voor de keuze: Wil ik verder met de antibiotica kuur die de arts in het ziekenhuis heeft voor geschreven of wil ik de traditionele chinese geneeswijze gebruiken voor dit lichamelijke probleem. Ik vraag haar waarom de arts in het ziekenhuis mij antibiotica voorschrijft als “my dloppings” OK zijn. Dr. Lilly Li zegt dat er in China te gemakkelijk antibiotica wordt voorgeschreven en dat dit een slechte zaak is. Ik vermoed dat mijn huidige klachten voor een groot deel door de eerste kuur worden veroorzaakt en vermoed dat ik bij een 2e kuur helemaal geen goede bacteriën meer over houdt in mijn darmen. Ik kies dus voor de Chinese wijze en zo geschiedde…. Inmiddels heb ik 2 acupunctuur behandelingen gehad en na de eerste behandeling voelde ik al direct de spanning in mijn maag en darmen wegebben…. Sceptici zullen zeggen: Placebo effect maar dat keur ik ook goed.  Het gaat uiteindelijk om het elimineren(om maar een woord te gebruiken…) van de klachten. De naalden in mijn buik voelen vreemd en ik heb het gevoel dat ze een aantal organen prikt maar dit voelt niet vervelend. Ook voel ik kleine elektrische schokjes… Al met al lig ik een uur op de behandeltafel. Vandaag de 2e en laatste behandeling gehad. Ik krijg voor 30 dagen medicinale thee mee om mijn darmen te reinigen. Het ziet er niet uit, smaakt ook zo ben ik inmiddels achter na het eerste zakje…, maar alles voor de goede zaak.

Morgen gaan we dan echt naar Jiujiang en samen hopen we dat het herstel van de laatste 2 dagen zich voort zal zetten!!!

1. Edith:
    27 maart 2012
    Tjee wat een verhaal weer, ik hoop dat het met je 'dloppings' goed blijft gaan, genoeg gezeur gehad met je darmen nu!
  2. Johan:
    27 maart 2012
    Een dokter met een Winnie de Pooh broodtrommel zegt mij wel iets. Een Winnie de Pooh vest minder. Mooi verhaal ! sterkte met de darmen !
  3. Ankie Pot-Vlaskamp:
    27 maart 2012
    Jeminee zeg, wat een gedoe maar wederom "smakelijk geschreven! Sterkte en doe het rustig aan!!
  4. Jacqueline Kelderman:
    27 maart 2012
    Reinder, wat schrijf je toch heerlijk, hahaha. Maar wat vervelend allemaal voor je. Ik hoop dat je darmen snel weer ok zijn, je reis goed kunt voortzetten en dat je mooie verhalen blijft schrijven. Het blijft een genot om ze te lezen!
  5. Suus:
    28 maart 2012
    Wauw, wat een verhaal!! Ik hoop dat het inmiddels wat beter gaat! Grappig dat ze daar eten en 'poep scheppen' met stokjes (hopelijk niet dezelfde), terwijl ze hier in het westen dat met lepels doen. Ik weet er alles van ,hahaha! Sterkte en gelukkig geen antibiotica meer....is super slecht voor de darmflora.
  6. Ingrid:
    28 maart 2012
    Je ZO beroerd voelen en dan ZO je verhaal op papier krijgen, echt geweldig!!, want ondanks dat je het met humor verteld zal je er ook wel gigantisch van balen, ben je nu ook al aan een glas coca cola every day?? liefs, Ingrid uut grunn!!!
  7. Katja:
    28 maart 2012
    Zo... bijna net zoiets als de dry-needle.... (ken je ook dichter bij huis krijgen Reinder!) Vooralsnog helpt het zeker! Sterkte!
  8. Judith:
    29 maart 2012
    Hé lieve Rein, wat vervelend dat de klachten maar aanhouden (of inmiddels niet meer?)Al mijn tips zijn denk ik goed geschikt als nazorg en om te voorkomen dat je weer zoiets overkomt, ik hoop het van harte voor je! Ik weet hoe vervelend darmklachten zijn en je wordt er ook nog es doodmoe van. Oja, nog een geneeskrachtig goedje is kurkuma!! Dat is dat gele spul wat ook in kerrie zit), dat is sterker dan voorgaande tips (haha) en wordt gebruikt bij bacteriele infecties maar ook om het te voorkómen.Dus jouw gerechten worden zeer spicy om alle ellende te voorkomen, haha. Je verhaal is wel weer vermakelijk,'dloppings met stokjes'.. hoe verzinnen ze het! ondanks alle ellende kan je nog prima schrijven gelukkig, ik wacht met smart op het volgende verhaal, misschien lees ik 't wel op Bali(YES!). Liefs voor jou en je meissie en geniet verder!!! Dikke kus
  9. Daniela:
    30 maart 2012
    Hoi! Wat ontzettend leuk om dit allemaal te lezen. Dankzij Neeltje ben ik ook helemaal op de hoogte! Geniet! Groetjes Daniela ook uut Grunn ;-)
  10. Barbara en Haico:
    1 april 2012
    We missen nog de olifant in het verhaal. Of is dat de tandemfiets!
  11. Roliena & Berry:
    28 april 2012
    Wat een toestand allemaal. Moest wel heel hard lachen om het Winnie the Pooh meisje Arts .... X Ro