Life is what happens while you making plans

26 april 2012 - Koh Chang, Thailand

Donderdag 26 april, we zijn gistermiddag aangekomen op het eiland Koh Chang aan de oost kust van Thailand, dichtbij Cambodja. Het is lang geleden sinds ons laatste verhaal, toen we net waren aangekomen in Bangkok. Tja, wat ga je opschrijven als je niet teveel inhoudelijke medische informatie van jezelf op internet wilt hebben staan? Daarnaast zijn we vanaf onze aankomst in Bangkok, 14 april jl., erg druk geweest met ziekenhuisbezoeken en ontbrak het aan energie om andere dingen te ondernemen en nog iets op te schrijven maar..... we zijn er weer! Van 14 april t/m 25 april zijn we bijna dagelijks in het Bumrungrad International Hospital geweest en heb ik volgens mij de helft van de medische staf daar gezien en gesproken. En 5 sterren hotel/ziekenhuis of niet, het is toch relaxter om ergens aan een zwembad te liggen, bier te drinken en paar (dop) pinda's naar binnen te werken. Over de goede zorg en betrokkenheid die we vanuit het ziekenhuis kregen, niets meer dan lof. Als je dan toch naar de kl...te bent, dan is dit ziekenhuis geen slechte plek. Resultaat tot nu toe is dat er een flink aantal vervelende ziektes/aandoeningen (zo goed als) uitgesloten zijn en daar moest veel voor worden getest maar ......we zijn er nog niet. De resultaten van de laatste onderzoeken krijgen we 11 mei a.s. teruggekoppeld. Deze terugkoppeling zal redelijk bepalend zijn voor ons verdere reisverloop. We zitten er positief in en zien wel wat de boodschap wordt. Dat klinkt wellicht "te gemakkelijk" maar een nieuw inzicht die daaraan ten grondslag ligt en ik/we door alle toestanden in onze rugzakje geleverd hebben gekregen is dat pijn, en ik kan met droge ogen schrijven dat ik deze lichamelijke sensatie ten volle heb gevoeld, alles doet vergeten. Alsof je letterlijk in het huidige moment zakt en verleden/toekomst er niet is. De frustratie over de plannen die we voor onze reis hadden en die we na 3 maanden al chaotisch moesten bijstellen/afbreken, verdween als sneeuw voor de zon. Met een redelijk pijnloos medisch ongemak, die roet in het eten zou hebben gegooid, zou ik(zouden we) veel meer moeite hebben gehad en ertegen "gevochten" hebben. Ik zie mezelf dan al voor me, met een boze treiter en opgefokt waarom het allemaal niet zo loopt zoals het "zou moeten lopen" of beter gezegd "zoals IK vind hoe het zou moeten lopen". Zoals de welbekende oneliner van Johan Cruijff(gefeliciteerd nog trouwens...) zegt: ieder voordeel heb zijn nadeel en dus ook andersom. De enorme pijn van de afgelopen 2 weken heeft ons geleerd nederig te zijn, er is even geen "IK" die alles denkt te bepalen. Life is what happens while you making plans.... of beter gezegd while we are not making plans.

Er is trouwens nog een "voordeeltje" te noemen, de verschillende medicijnen die ik voorgeschreven heb gekregen, zorgen ervoor dat ik een groot deel van de dag redelijk goed doorkom. Een korte wandeling over het fantastisch mooie strand van Koh Chang, even in de zee zwemmen en 's avonds op een plastic kuipstoeltje aan tafel aan het strand te eten met een geweldige sfeer(verlichting) en uitzicht op de zee brengt ons beiden in ontroering. Tuurlijk zouden we daar normaal ook van genieten maar er zou in mijn geval altijd wel iets zijn wat niet had geklopt aan de situatie(het eten, de stoeltjes, niet het beste plekje hebben.... etc. etc..) maar daar is nu helemaal geen sprake van. Het is ook erg paradoxaal, door je kl...te te voelen lijkt het erop dat je intenser kunt genieten van de relatief vanzelfsprekende dingen. Wellicht dat de resterende duur van onze reis ervoor kan zorgen dat we geen "ellende" nodig hebben om dit te ervaren.

N.b.

Wij verbijven 2 weken in Koh Chang en hebben een superleuk huisje kunnen regelen, op 50 meter van het strand. Daarna keren we terug naar Bangkok voor de (voorlopig) laatste bezoeken aan het ziekenhuis. 13 mei verloopt ons visum en moeten we thailand verlaten. We overwegen om naar Maleisië te vliegen(is een toegankelijk aziatisch land met goede voorzieningen) en kijken dan wel wat de mogelijkheden zijn.

N.b. 2

Iedereen erg bedankt voor de vele medische tips en meeleven via het blog en mail!!

1. Judith:
    26 april 2012
    Lieve mensen geniet van Koh Chang!!! En Reinder we hopen natuurlijk dat de ellende snel voorbij is en dat het genieten van kleine dingen doorgaat. Voor ons zijn al de laatste dagen aangebroken, we genieten nog even van Bali..wat is he hier heerlijk! Veel liefs, dikke kus van ons, Robert-jan en Judith
  2. Edith:
    26 april 2012
    Heya lieverds, WOW!!! Jullie leren mij weer het eea, idd Life happens while you are making plans! Ik hoop dat jullie nu heerlijk blijven genieten, maw: have fun while making no plans but you are just living!!
  3. Harry:
    26 april 2012
    he ik hoop dat alles gauw voor bij is en dat je gauw weer beter bent en weer verder kan genieten van je reis groetjes van ons doeiiiiiiiiiiiiiiii
  4. Suus:
    27 april 2012
    Wij zitten nu in de stomme , aan de doppinda's en aan een heerlijk bruin biertje, drinken er alvast een op onze jarige job,we wensen jullie veel sterkte
    toe, en hopelijk 11 mei een goede uitslag, zullen we volgende week om deze tijd skypen vanuit de Stomme, ik heb namelijk nog nooit geskypt.Idee van Suus, Wij in onze badkleding, jullie ook, 11 mei draai ik weer in de 4 jaargetijden, zal ik de playlist opsturen, Madruga, ik luister nu naar Majesty,samen met Suus,Jorden, Janet. Kippevel.
    Vriendelijke groeten,
    leo, suus, jorden en Janet,
    De zuurkool staat klaar
  5. Alie:
    Hoi Reinder en Berryl.
    Ik hoop voor jullie dat het ergste achter de rug is en
    jullie nog een heerlijke tijd te gemoet gaan.Zo zie je maar weer,je kunt nog zoveel willen maar soms pakt het toch heel anders uit! Liefs en groeten uit Turkije.Alie
  6. Henk en Riek Witman:
    28 april 2012
    Hallo Riender en Berryl We wensen jullie,veel sterkte en gezondheid ,zo zie je maar weer dat gezondheid het aller mooieste is wat er bestaat.
    Greotjes van uit het koude en druilige Kampen
  7. Frank & Janet:
    Hey Reino en Berry!
    Reinder, van harte met je verjaardag!! We hopen dat je toch een b-tje een feestje kunt vieren... We hopen met jullie dat de resultaten van de onderzoeken positief zijn en dat jullie je reis zonder lichamelijke klachten verder kunnen vervolgen. Sterkte en tot blogs!
    Liefs, Frank en Janet
  8. Lucy en Paul:
    28 april 2012
    HIEPERDEPIEP HOERA!!!!!!!!!!!! Reinder van harte gefeliciteerd. Heb net je verhaal gelezen, je zegt altijd gefeliciteerd en heel veel gezondheid, nou dat kan je zeker gebruiken, dus nogmaals HEEL VEEL GEZONDHEID wensen we je toe en we drinken er 1 op jouw GEZONDHEID , enne dat doen we met een sjuutje , want bier is toch vies, toch???? hihi. Nee zonder gekheid, we wensen jullie alle goeds toe en veel genieten, je hoeft niet altijd wat te ondernemen om te genieten he, genieten van de rust is ook genieten. Liefs van ons
  9. Roliena & Berry:
    28 april 2012
    Lieve Reinder en Berryl! Van harte gefeliciteerd Reinder ! Hopelijk hebben jullie een mooie dag . Lees de verhalen van de ziekenhuisbezoeken ... Balen! Veel beterschap van ons voor jou toegewenst. Een dikke knuf voor jullie beiden! Geniet van het heerlijke Thailand . I love it there. Vooral het ontbijt en al het fruit. Wij hebben vandaag onze tickets betaald en hebben dit net even samen gevierd in de Moriaan. Berry moet straks optreden in Moekus. Nou sterkte en kus van ons Berry en Roliena x x x x
  10. C.van dijk:
    Hoi Reinder en Berryl.
    REinder van harte met je 24ste.
    Wat jammer dat jullie zoveel tegenslag
    hebben op jullie reis'
    En als Berryl dan ook nog niet van een
    trap af kan lopen hebben jullie dat er ook
    nog bij.
    Maar alles zal recht komen zij Kruger.
    Dus dat hopen wij dan maar.
    Heel veel plezier verder gewenst op jullie reis.
    Groetjes Sannie en Kees.
  11. hans:
    Sterkte jullie beiden.
    Deze reis hadden jullie toch anders voorgesteld. Voor jullie vertrek nog in de sauna gehoord wat jullie allemaal wel niet van plan waren, maar nu lijkt dit door je gezondheidsproblemen iets te veranderen. Reinder, Sterkte voor de komende tijden.
    Groeten Hans en Jeannet.
  12. Frans en Claudia:
    Reinder en Beryl,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Reinder.
    Wat een belevenissen allemaal. Op Koh Chang zijn wij ook geweest met huwelijksreis, dat was toppie...
    En geen enkele planning vervangt stom geluk (of pech?)...
    Mogen we ook komen op je feestje?
    Groeten Frans, Claudia, Fleur en Quinten
  13. jacky en gea:
    Hey reinder en berryl

Heb jullie belevenissen van de laatste tijd weer ff gelezen maar wat,maar wat een domme pech allemaal zeg maar mooi dat t weer wat beter gaat nu ,morgen in thailand maar ff koninginnedag vieren dan en geniet van de tijd die nog gaat komen en stay possitif .en ook nog gefeliciteerd reinder .
    groetjes jacky en gea
  14. henk en jenny nieuwenhuis:
    6 mei 2012
    Hallo Reinder en Berryl.
    Reinder,nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Goed om te horen en lezen dat het met jou weer wat beter gaat , de mindere periode laten jullie achter je, en maak een nieuw begin voor een nieuwe uitdaging.
    Reinder en Berryl veel succes.
    Groetjes henk en jenny.
  15. Willem en Christien Westerink:
    12 mei 2012
    Ha, Globetrotters!
    Wat een prachtige reis beleven jullie. Erg leuk om het te kunnen volgen.
    Genieten hoor, wij passen wel op Kampen!

Hartelijke groet, Willem en Christien