It ain't over till it's over

16 april 2012 - Beijing, China

16 april en ons laatste bericht vanuit Hangzhuo is al weer van ruim een week geleden. In de tussentijd is er veel gebeurd... echter niet de dingen die we hadden gepland te gaan doen op onze reis. Na het laatste verslag op ons blog krijg ik helaas nieuwe medische klachten. Een eerste indruk is dat deze nieuwe ontwikkelingen een gevolg zijn van mijn eerdere lichamelijke avonturen in India en China. Om het internet niet te vervuilen met allerlei inhoudelijke medische informatie van mij, hou ik het maar vaag.

We hebben al treintickets voor 10 april van Hangzhuo naar Beijing gekocht en besluiten daar naar toe te gaan. De treinreis van 14 uur was geen pretje maar met de nodige pijnstillers houdbaar en komen we aan op de plaats van bestemming. In Hangzhuo waren we weer naar een ziekenhuis geweest met weer dezelfde ervaringen als in Guilin. Geen woord engels dus geen communicatie. Berryl en ik zien dit als de ommekeer om zo snel mogelijk China te verlaten en te vertrekken naar Bangkok, wat bekend staat om de uitstekende medische zorg en de persoonlijke service. China schijnt ook internationale ziekenhuizen te hebben maar wij hebben ze gemist in Guilin en in Hangzhou waren op die dag geen artsen aanwezig in het Noord Amerikaanse Internationale Ziekenhuis.... De vervelende eigenschappen van de chinese bevolking(het meerendeel) wordt door onze kwetsbare situatie nog eens extra uit vergroot. Chinezen spreken geen engels(dat kan nog...) en chinezen hebben niet de intentie om je te willen helpen. Ze wuiven je gewoon weg en lachen je liever uit. Alles bij elkaar opgeteld is het helder, wij hebben de chinezen niet in ons hart gesloten en... WEGWEZEN! In Beijing aangekomen boeken we de eerstkomende gangbare ticket(geen 24 uur reizen met 2 overstappen...maar 5 uur rechtstreeks met Thai Air) naar Bangkok., dit is 14 april om 7 uur 's ochtends. We "moeten" dus nog 3 dagen in Beijing blijven. Ons toeristisch uitstapje in deze wereldstad blijft beperkt tot het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden stad. Eerlijk is eerljk, dit zijn plaatjes en erg mooie bezienswaardigheden. Hier blijft het bij en de andere beroemde attracties zoals The Great Wall laten we schieten en dat gaat vrij gemakkelijk. We zijn moe van het reizen onder deze omstandigheden en proberen veel uit te rusten. Daarnaast is het voor mij zowiezo fysiek onmogelijk om The Great Wall te bezichtigen maar mij interesseert op dat/dit moment alleen nog mijn gezondheid dus voelt dat niet als een moeilijke beslissing.

14 april om 11 uur 's ochtends(Thaise tijd) komen we aan op het vliegveld van Bangkok. We hebben een pick up geregeld bij het Hotel dat we hebben geboekt en we worden na de douane al snel opgepikt door de chauffeur. Rond 12 uur zijn we in ons hotel. We frissen ons op en gaan dan direct door naar het Bumrungrad International Hospital, zonder afspraak. Wat een verademing..... eerst denk ik nog dat we door de taxichauffeur bij een 4/5 sterren hotel worden afgezet maar het is echt een ziekenhuis... de entree van het ziekenhuis doet niet onder voor die van een duur hotel.  We worden warm onthaald door een vriendelijke vrouw en we geven aan dat we geen afspraak hebben en leggen uit waarom we hier zijn. Geen probleem en na een korte registratie gaat het rollen.... die dag en gisteren heb ik 3 verschillende specialisten gesproken die direct afstemming met elkaar zoeken(in nederland duurde het 6 weken voordat ik een specialist kon spreken en weer ruim 6 weken voordat ik de diagnose mocht aanhoren.....), worden berryl en ik verschrikkelijk in de watten gelegd door het verplegend personeel in de wachtruimtes die wel door Piet Boon ingericht zouden kunnen zijn. We voelen een enorme boost energie terugkomen en zijn erg blij dat we de knoop hebben doorgehakt om hier naar toe te komen. Een belletje naar Eurocross en daar worden we ook super goed geholpen, er wordt direct contact gelegd met het ziekenhuis om de betalingen rechtstreeks te regelen.

De komende dagen zal een definitieve diagnose gesteld worden en een behandelplan wat volgens de specialisten zal leiden tot mijn volledige herstel! Mijn klachten zijn erg pijnlijk en vervelend maar gelukkig niet levensbedreigend en wij hopen na de behandeling onze reis weer heerlijk voort te kunnen zetten. We hebben besloten eerst een paar weken aan een mooi strand door te brengen..... :-)

1. Judith:
    16 april 2012
    He rein wat vervelend zeg dat je nog steeds gezondheidsproblemen hebt! Ik wil niet op de zaken vooruitlopen maar heb je ergens een parasiet opgedaan?? Ik weet uit ervaring hoe pijnlijk dat kan zijn(dubbel liggen van het lachen is fijn maar niet van de pijn..) maar weet natuurlijk niet of je hetzelfde hebt. Ik ben zelf blij voor jullie dat jullie weg zijn uit China, ik moet eerlijk zeggen dat de indruk van de Chinezen hier op Bali ook niet zo goed is... ze gedragen zich hier over het algemeen onaardig, arrogant tegenover het personeel van onze hotels,alleen daarom al trekt het mij niet om naar China te gaan. Bali hebben we misschien wel in de eerste plaats om de fijne mensen in ons hart gesloten. Ik hoop dat jullie in September-oktober dezelfde ervaring zullen hebben! maar voor nu is het Thailand voor jullie, ook zo'n heerlijk land! geniet ervan en wordt heeeeel snel beter, we duimen voor je! Binnenkort ff Skypen? lijkt me leuk!! Liefs vanaf een balé aan het strand in Lovina...Dikke zoen!
  2. Marianne Stoeltie:
    16 april 2012
    Lieve mensen, wat fijn dat jullie nu zo verwend worden ! Geniet er maar mooi van !Nou nog een medisch happy end en het reizen kan weer beginnen. Heel veel plezier en elke donderdag wordt er aan jullie gedacht hoor !
    liefs Marianne xxx
  3. Ankie Pot-Vlaskamp:
    16 april 2012
    He wat naar die klachten!! Hopelijk komt het nu allemaal goed en kunnen jullie weer gaan genieten.
    Sterkte van ons en laat je maar even lekker in de watten leggen.
  4. Johan:
    16 april 2012
    Hallo Reinder ik hoop dat de klachten gauw over zijn en det je lekker kunt genieten van je ondekkingsreis groetjes Johan
  5. Edith:
    Heya Reinder en Berryl,
    hartstikke goed dat jullie deze keus hebben gemaakt!! Zonder het medische verhaal kon ik al tussen de regels lezen dat China wel mooi is maar de Chinezen niet een heel fijn volk...zit maar komt volgens mij ook niet in jullie hart! Hoop dat je heel snel met een echte diagnose verder kunt. En tja......relaxen aan een heerlijk strand.....wat naar nou! :-). Geniet er van.... maar eerst echt beter worden en genieten van de verwennerij!!
  6. Greetje:
    18 april 2012
    Tja, ik sluit me aan bij de vorige schrijvers. Ik hoop dat je snel opknapt en deze nare tijd snel kunt vergeten. Sterkte!
    Groetjes, Greetje
  7. Gerard:
    18 april 2012
    Hay Rein,bikkel. Je ondervind het weer es aan den lijve, niet alles is te plannen. Moet Berryl het typwerk van je overnemen ? of ben je zelf nog in staat om ons op de hoogte te houden. Ben toch wel benieuwd hoe je uit dat 5 sterren-ziekenhuis wordt gezet. En niet te veel van de zusters vragen,want ze kunnen je maar zo zat worden als je je praatje weer terug hebt.In ieder geval al weer een planning
    klaar en een mooi vooruitzicht om aan het strand te rehabiliteren. Ennuh Berryl... sterkte met die zieke, ben jij toch van het sterkere geslacht meid.
    Heel veel succes en ga dr toch weer een mooie tijd van maken. Groeten uut Kampen.
  8. Katharina Hendriks:
    Hey Reiner en Berryl.
    Ik had een tijdje geen tijd genomen om te lezen over jullie avonturen, maar wat maken jullie veel mee.Missen jullie het kleine Kampen niet een heel klein beetje.
    Als ik lees hoe het er in China aan toe gaat dan hou ik mijn hart vast voor Maj britt.Die vertrekt morgen dar naar toe voor wat zaken.
    Reiner je moet echt proberen om gewone volle yoghurt daar te kopen.
    Een oude huisarts van vroeger zei dat als je daar 2 à 3 keer per dag een bakje van neemt het de bacterien doodt.En inderdaad is het zo.
    Ik ken een vrouw die al bijna 4 weken diaree had na 2 dagen genezen was.Baad het niet dan schaadt het niet.Probeer maar eens.
    Hopelijk genieten jullie nu iets meer nadat je china uitgevlucht bent.Lekker op het strand liggen en bijkomen.
    Hier zien we in iedere geval voorlopig geen zon.Hoe deprimerend is dat.
    Tot schrijfs.
    Groetjes van de Hendriksjes