The Aussie Way

23 januari 2013 - Brisbane, Australië

Inmiddels hebben we Nieuw Zeeland 2 weken geleden achter ons gelaten en genieten van Australië op "the aussie-way". De relaxte "laid-back" energie van dit land laat zich lastig beschrijven maar moet je ervaren. Vanaf de eerste stappen op Australische bodem ervaren we dezelfde positieve sfeer die we in Mei vorig jaar aan de Westkust mochten beleven. Nieuw Zeeland was al niet echt stressen :-) .... maar Australië voelt echt anders. De eerste "no-worries mate" vallen binnen enkele minuten wanneer we een Aussie bedanken die ons voorrang geeft bij de baggage-claim. No worries mate....3 woorden die op zich zelf niet zoveel voorstellen maar de vriendelijkheid en gastvrijheid die er onder verborgen ligt maakt het bijzonder. Althans, het is geen wetenschap natuurlijk maar wij voelen het zo. De shuttle bus brengt ons van Brisbane Airport naar de Goldcoast waar we voor de eerste 3 nachten een apartement hebben geboekt. Het apartement ligt aan de boulevard en we kijken direct het gigantische lange strand. De vele hoge apartementgebouwen verrast ons, wij hadden niet het idee dat de Goldcoast zo'n grote stad zou zijn. Het is op dit moment de piek van australische vakantieperiode en het is lekker druk. Omdat het strand zo groot is, lijkt het nog steeds erg rustig. De volgende dag spreken we af met Silvia en Ken die hier een vakantie houden samen met de ouders van Ken, die in Nieuw Zeeland wonen. We treffen elkaar in een surfclub aan het strand en de ontmoeting is vanaf het eerste moment weer erg hartelijk en gezellig! Onder het genot van een hapje en drankje praten we bij over de laatste maanden. Sil en Ken hebben een ander huis gekocht in Perth met een enorm stuk grond eromheen. De uitnodiging om te komen logeren ligt al weer op tafel. Een oom van Ken, die in de buurt van Brisbane woont, is ook aanwezig een heeft een zeilboot. Hij zal met Sil en Ken een paar dagen langs de kust van Brisbane zeilen en wij zijn ook van harte welkom. De australische gastvrijheid...en als we hem hartelijk bedanken hiervoor is het antwoord: "maar natuurlijk kunnen jullie mee, no worries...".

Na 3 dagen verlaten we de Goldcoast en worden we opgehaald door Sil en Ken in hun huurauto en rijden we naar Manly, een kleinere plaats ten noorden van Brisbane waar de zeilboot ligt. We boeken er een kamer boven een Pub en genieten van elkaars aanwezigheid en de haven-bar ;-). De volgende dag is het vroeg opstaan, Rob(de oom van Ken) wil op tijd vertrekken want het is ongeveer 4 uur zeilen naar Moreton Island and Bay. We zijn op tijd en als we alle proviand aan boord hebben, vertrekken we. Het weer is goed om te zeilen. Gedeeltelijk bewolkt en redelijk stevige wind. Eenmaal op zee schommelen we stevig op en neer. Er worden wat grapjes gemaakt over zeeziekte. Berryl heeft het roer inmiddels overgenomen van Rob na een snelle cursus en zit te genieten. Rob, Ken en ik genieten van ons eerste biertje aan boord maar na verloop van tijd voel ik mij wat misselijk worden. Het zal toch niet.... Tijdens onze reis in o.a. Bali gevaren onder stevige omstandigheden en zonder problemen, lijkt het nu niet goed te gaan. Ken heeft het als eerste door want ik ben volgens hem wel erg stil. Rob legt mij rustig uit dat de "kotsplek" achter op de boot is.... :-) en hij geeft mij een pil tegen zeeziekte die hij bij zich heeft. Neem deze zegt hij en blijf naar het eiland kijken waar we naar toe varen. Niet naar de golven... Gelukkig voor alle opvarenden blijkt de pil en het advies van Rob te helpen en ik voel me snel opknappen. Ik krijg weer babbels wat volgens Ken een goed teken is en hij brengt mij direct een nieuw biertje. Die laat ik nog maar even staan totdat we voor anker liggen bij Moreton Island haha.. Als we bijna het eiland aankomen worden verwelkomd door dolfijnen die het heerlijk lijken te vinden om met de zeilboot mee te zwemmen. We genieten en beschouwen onszelf als geluksvogels om door de gastvrijheid van Rob dit mee te kunnen maken. Dat wordt nog meer als we de volgende dag naar een ander kleiner eiland varen, waar we de enigen zijn en Rob ons met zijn kleine motorboot naar het lage water voor de kust van dit eiland vaart. Tussen de Mangrove bomen in het water zwemmen kleine en grote Stingray's en schildpadden. We krijgen een privé tour, complete stilte en verschillden soorten roggen die vlak langs ons bootje zwemmen. Het water is smaragdgroen en glashelder en we zien grote roggen onder het zand liggen met alleen hun ogen en neusgaten erboven op zoek naar vissen. De snelheid waarmee ze uit het zand springen/zwemmen en de kracht waarmee dat gaat is indrukwekkend en we zijn getuige op kleine afstand! Wat een ervaring!

De 2e nacht leggen we de zeilboot in de haven van een ander eiland waar we voor het eerst weer een warme douche tot onze beschikking hebben. In het restaurant eten we en drinken we wat en het blijft nog lang gezellig.....

De volgende dag varen we vroeg in 2 uur terug naar de haven waar we zijn vertrokken. Onderweg zien we nog 2 grote zeekoeien.... wat een zeeleven allemaal! Als we weer op het vaste land zijn, ontbijten we ergens in het dorp en vertrekken we met Sil en Ken naar Noosa, een erg gezellige badplaats aan de Sunshine Coast. We hebben nog 2 nachten over voordat Sil en Ken weer terug vliegen naar Perth. Noosa is een errug leuke badplaats. Een gezellige binnenstad met veel bars en restaurants, een prachtige kust met op het schiereiland Noosa National Park waar o.a. Koala's zijn. Als Ken en ik bij de Surfclub genieten van het uitzicht op zee en een drankje, lopen Sil en Berryl door het bos van Noosa Nat. Park en zien een Koala in een boom zitten. Die hebben wij dan weer gemist maar ons uitzicht was ook prachtig haha..... Ken stelt voor om de volgende dag een Jet-ski te huren maar als we 's avonds op het nieuws zien dat er witte haaien zijn gesignaleerd bij het strand van Noosa(de beelden zijn trouwens prachtig...) besluiten we dit maar te laten schieten. Ook aan de laatste 2 gezellige dagen komt te snel een eind. We rijden terug naar het vliegveld van Brisbane, nemen afscheid van Sil en Ken. Bedanken hen wederom voor de gezellige tijd samen en dat is wederzijds. We moeten over een paar weken nog maar een keer naar Perth komen naar hun nieuwe huis hahaha....
Berryl en ik nemen de trein van het vliegveld naar het centrum van Brisbane waar we een apartement hebben geboekt voor de voorlopig laatste dagen in Australië. In deze bruisende stad zullen we ons vast weer erg vermaken voordat we naar Bali vliegen voor de laatste etappe van onze reis.