Kia Ora!

18 oktober 2012 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

We zijn op 14 oktober met een late vlucht uit Denpensar, Bali vertrokken. Het inchecken verloopt wat moeizaam aangezien de dame van de incheckbalie van mening is dat we een visum nodig hebben voor Nieuw Zeeland. Dat is niet het geval maar deze dame moet overtuigd worden. Gelukkig heeft Reinder een document waar zwart op wit staat dat wij geen visum nodig hebben. Enigzins venijnig eist deze dame vervolgens dat we onze vliegtickets laten zien om te bewijzen dat we niet langer dan de gestelde termijn van drie maanden in Nieuw Zeeland blijven. Gelukkig hadden we al een ticket van Auckland naar Brisbane geboekt zodat dit ook geen obstakel kon zijn. Als laatste statement eiste de balinese incheckdame ons visum voor Australie te zien. Ook deze was al geregeld. Als laatste truc uit de balinese trucendoos wordt onze bagage doorgeboekt naar Christchurch en terwijl wij alleen een ticket krijgen voor Sidney, de tussenstop voordat we naar Christchurch vliegen. Achteraf komen we er ook nog achter dat ze slechts 1 bagagetag heeft meegegeven. Dat kan enorme problemen geven wanneer je bagage niet op de juiste plek aankomt.

De vlucht naar Sydney verliep vlekkeloos en zonder veel turbulentie. Om half acht 'sochtends lokale tijd vliegen we boven Sydney en zien de zeer bekende brug met daar achter de operahouse in het warme ochtendlicht liggen. Wat een prachtig gezicht! We hebben inmiddels 3 uur tijdsverschil met Bali.

We hebben twee uurtjes de tijd om onze ticket naar Christchurch te regelen in Sydney. Voldoende tijd zou je denken totdat je achteraan een enorme rij Kiwi's aansluit, allemaal op weg naar huis. Uiteindelijk hebben we nog maar een kwartiertje over om alles te regelen. Gelukkig helpt de Australische baliedame ons goed en belt zij zelfs achter de missende bagagetag aan.

Om 15.30 lokale tijd arriveren we uiteindelijk in Christchurch, inmiddels 5 uur tijdsverschil met Bali en 11 uur tijdsverschil met Nederland. Het is enorm koud, max. 8 graden, en de regen valt met bakken de lucht uit. Reinder en ik kijken elkaar met een gekscherende blik aan dat zegt 'jij wilde toch camperen?' en bellen ons motel voor onze pick-up. Onze bagae is gelukkig goed overgekomen. Een half uur later zitten we in onze motelkamer met de kachel op hoog en dikke kleren aan. Het bed is heerlijk zacht en we moeten oppassen om niet in slaap te vallen. We gaan nog snel even wat eten bij de plaatselijke chinees eten en duiken vervolgens onze mand in. Wat kan het toch fijn zijn om slapen.

De volgende morgen worden we door het verhuurbedrijf opgehaald en regelen we onze zaakjes vwb de campervan. De campervan is een stuk ouder dan onze vorige, dat wisten we, maar hij zit er nog erg goed uit. De inrichting is basic maar ruim voldoende. De zon is inmiddels gaan schijnen en dat is voor ons het startsein om naar Kaikoura te vertrekken. Kaikoura ligt 184 km ten noorden van Christchurch en staat bekend om de vele walvissen voor de kust. De weg van Christchurch naar Kaikoura is indrukwekkend met aan de ene kant de zee met haar vele groene en blauwe tinten en aan de andere kant immens grote bergen met sneeuw bedekt. En daartussen fluweelgroene heuvels met veel schapen en koeien.

Kaikoura is een prachtig stadje en we vinden al gauw een leuke en betaalbare camping waar we de komende 5 nachten blijven slapen. We hebben extra dekens en een heater meegekregen dus we gaan ons zeker redden. Nieuw Zeeland ziet er veelbelovend uit!

1. Judith:
    18 oktober 2012
    Het zal even wennen zijn na de warmte van Bali maar ik weet zeker dat ook Nieuw zeeland gaat bevallen! geniet van het camperen... eigen potje koken, kleren wassen.. kachel hoog... heeft ook z'n charmes! Dikke X
  2. Jan de Haan:
    22 oktober 2012
    De incheckbalie was dat niet heel even een herinnering aan een werkgever.
    Het weer dat jullie nu hebben lijkt mij, voor de afwisseling, niet echt onprettig

jan