Kaikoura

18 oktober 2012 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Er is voldoende te doen in Kaikoura. Alhoewel het weer wisselvallig en ijzig koud is ( de wind komt rechtstreeks van de zuidpool), beginnen we onze eerste volle dag in Kaikoura met een lange wandeling langs sealpoint over de hoge kliffen en langs de kust. Eerst drinken we nog even een kop koffie in een plaatselijk café waar de barmanager een nederlandse blijkt te zijn. Getrouwd met een Kiwi en gesettled met twee kinderen geeft ze aan geen behoefte meer te hebben om weer terug te keren naar Nederland. Nieuw Zeeland is zo veel relaxter. Het eerste wat we tijdens onze wandeling zien zijn de dikke zeeleeuwen. Nog nooit heb ik dieren zo uitbundig zien slapen. Op hun rug, mond half open en ogen stijf dicht. Het schijnt zelfs zo te zijn dat ze het presteren om op de kustweg te slapen zodat je als automobilist geen andere keuze hebt dan er omheen te rijden, ze zijn namelijk erg groot.

We vervolgen onze drie en half uur durende wandeling langs prachtige vergezichten en klimmen verder omhoog. Met de hoge witte bergen op de achtergrond en de wilde zee op de voorgrond vergeten we de kou al snel. Wat is dit een mooie omgeving.

Aan het einde van onze wandeling hebben we zere voeten maar zijn we erg blij en tevreden over alles wat we gedaan en gezien hebben. Het al halverwege de middag ,we gaan snel even lunchen en regelen onze whaletrip voor de volgende dag. Met een beetje geluk gaan we de volgende dag walvissen zien.

Na wat praktische boodschappen keren we terug naar de camping en schenken onszelf een wijntje in. Langzamerhand is de campervan naar onze wens ingericht en een comfortabel hutje geworden. Het is te koud en te laat om buiten te zitten dus we zetten de heater en wat muziek in de campervan aan en sluiten de dag af met een zeer tevreden gevoel.

De nachten zijn erg koud in Kaikoura. We hebben 's nachts de heater en onze thermokleding aan en dat maakt de temperatuur in onze campervan acceptabel. 's Nachts naar het toilet lopen blijft afzien.

De volgende ochtend worden we wakker van het zonnetje en een helder blauwe lucht. We kunnen zelfs even in t-shirt lopen, maar de ijzige koude wind doet ons snel ons fleecejack aantrekken.

Rond half twaalf zitten we op de boot die ons naar de walvissen brengt. We hebben geluk want we zien er vandaag twee van dichtbij. De zon schijnt nog steeds uitbundig en naast deze twee grote walvissen zien we zeehonden en vogels over en door het water schieten.

Bij terugkomst heeft onze buurman uit Christchurch ons campingveldje gemaaid en de buurvrouw heeft een mooi boeketje bloemen op onze campingtafel gezet. Gisteren kwamen ze al met twee grote zelfgevangen kreeften aanzetten met de vraag of we zin hadden in kreeft. Als je bedenkt dat zo'n kreeft al gauw AUSD 40 kost, is dat een groot gebaar. We voelden ons een beetje lullig wanneer we hem uitgebreid bedankten maar vertelden dat we geen vis of kreeft lusten.

We zijn na twee dagen al volledig omarmd door de Kiwi's die al langdurig op deze camping staan. Met Jacko, Gary en Horace voeren we uitgebreide gesprekken en krijgen we allerlei tips over wat we vooral moeten gaan zien op het zuidereiland. We voelen ons erg welkom hier.

De zon is inmiddels tenonder gegaan en we duiken weer in onze campervan. Hopelijk wordt deze nacht wat minder koud, al zijn we dankbaar voor de prachtige en zonnige dag die we vandaag hebben gehad.

De derde dag zijn we naar de baby seals geweest. Een 'geheim' plekje waar Jacko ons op attendeerde. In een kleine poel in het bos worden de baby zeehonden door hun moeder gebracht terwijl de moeders weer op jacht gaan. Zie het maar als een creche. Er is een directe verbinding tussen de creche en de zee en een klein watervalletje siert de poel. De baby zeehonden hebben hier een grote speelplek en vermaken zich prima!

's middags maken we een stevige en stijle wandeling van ruim anderhalf uur en we besluiten dat deze mooie dag gevierd moet worden. We sluiten we de dag af bij het undergroundcafe met een lekker flesje wijn en een grote pizza. De calorien tikken weer aan maar we weten dat we de volgende dag weer een stevige wandeling op het programma hebben staan.

Nieuw Zeeland is een prachtige combi van lichamelijke oefening en mooie dingen kijken!.

1. Pieter en Bianca:
    18 oktober 2012
    Wat een verschil met de temperatuur van de afgelopen weken (maanden), 's nachts slapen in thermoshirtjes klinkt wel heel erg winters!! Heerlijk om jullie verhalen te kunnen blijven lezen! Ik voel de ontspanning door het beeldscherm heen haha!!Lieve groet!!
  2. Ro:
    18 oktober 2012
    Fijn hoor ! leuk dat jullie een campervan hebben xxx Ro
  3. Alie:
    19 oktober 2012
    Wat een verschil met Azie hé? Maar ieder land heeft zijn bekoring.Je zegt dat het koud is,maar hoe koud?? Veel plezier nog.groeten uit een zeer warm Turkije
  4. Edith:
    19 oktober 2012
    Heerlijk deze verhalen....ik droom er zo bij weg :-)! Ontspanning via jullie belevenissen hahaha.... EN.... het zet mij aan tot -> wandelen... de bomen zijn hier nu prachtig dus geinspireerd door jullie verhalen ga ik zo maar eens een heerlijke wandeling door onze prachtige bossen maken.
    Nieuw Zeeland klinkt geweldig, klinkt als een land waar ik echt ooit naar toe wil. Cool dat jullie daar nu zijn, geniet er met volle teugen van.... maar ach, dat hoef ik jullie niet te vertellen :-)
  5. Tjibbe en Astrid:
    19 oktober 2012
    Ola, Amigo's,Wat een mooie foto's,en over die ene vrouw van Bali, jullie weten wel, hè, INDO'S willen alles graag weten en blijven doorvragen, al zeg ik het zelf, ha,ha,ha.... Verder is het mooi dat jullie weer een andere land aandoen, wat een verhalen, jullie kunnen een eigen reisprogramma maken voor op t.v., Berryl als presentatrice en Reinder als cameraman, volgens ons succes verzekerd!! Geniet er van en blijf gezond... je weet wel, het recept -( w.w.w.), alleen voor goede vrienden verkrijgbaar. Liefs en groetjes, Hasta Luego.