Akaroa en Duvauchelle

27 oktober 2012 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Vanuit Kaikoura zijn we richting Akaroa gereden, een plaatsje schuinonder Christchurch. De afstanden hier in Nieuw Zeeland zijn meer dan acceptabel om te rijden. Vandaag rijden we een kleine 275 km. Jean en Horace hebben jarenlang op een camping in Duvauchelle gestaan, een klein plaatsje wat 8 kilometer van Akaroa af ligt. En dankzij de bemiddeling van Jean krijgen we een prachtige plek toegewezen op deze camping.

Zowel Duvauchelle als Akaroa liggen aan de grote baai van de Banks Peninsula en zijn schilderachtige plaatsjes met duidelijke franse invloeden. Dit weekend is een lang weekend vanwege labor day. Alhoewel de dag van aankomst nog wat fris is schijnt de zon de twee opvolgende dagen uitbundig.

We boeken drie nachten in Duvauchelle en hebben meteen contact met onze buurtjes Kevin en Sue. Een ontzetend leuk en sympatiek stel uit Rangiora. Kevin en Sue hebben thuis 13 paarden waarmee zij voorheen toeristen door de bergen rondleidden. Nu hebben ze besloten het wat rustiger aan te doen en de paarden een goed pensioen gegeven. Het is duidelijk dat de liefde voor hun paarden erg groot is en dat is erg mooi om te zien.

De eerste dag vullen we met het bezichtigen van Akaroa en een hike vanaf Mount Vernon, een zware klimtocht richting een van de hoogste punten van de Banks Peninsula. Het eerste deel worden we vergezeld door twee vrolijke vrienden uit Christchurch maar op het moment dat zij hun 'powerwalk' inzetten laten ze ons al snel achter. Wij beloven ze bij terugkomst op te wachten met een cappucino en een dikke muffin en nemen afscheid.

We zijn net op de camping wanneer Kevin en Sue terugkomen en dat is meteen aanleiding voor happy hour. We beginnen stoer buiten maar na een half uurtje zitten we al snel binnen. Happy hour wordt een happy avond en voordat we het weten is het alweer half een 's nachts.   Kortom, het was erg gezellig met Kevin en Sue!

De volgende dag gaan Kevin en Sue alweer naar huis en na uitwisselen van onze contactgegevens beginnen wij aan onze wandeling rond de baai, let wel: in t-shirt en korte broek!! De zon schijnt en het is heerlijk lenteweer.  's Middags bezoeken we de kaasfabriek in Barrys Bay en komen uiteraard met een heerlijk wijntje en wat delicatessen uit de kaaswinkel terug. De middag en avond brengen we door met een heerlijk wijntje, een goed boek en lekkere muziek.

Ons busje heeft veel ramen waardoor we -wanneer we binnen zitten- een fantastisch panorama view hebben. De ramen zijn geblindeerd zodat mensen niet naar binnen kunnen kijken maar wij wel naar buiten. Vanuit onze plek in Duvauchelle hebben we een 180 graden uitzicht over de baai en de omliggende bergen en samen met dat lekkere glaasje wijn is dit voor ons het paradijs.