Out of India

28 februari 2012 - Nagpur, India

Vrijdag 24 februari worden we 's ochtends met een taxi opgehaald vanuit ons hotel in Nagpur. Gisteravond zijn we hier aangekomen na een dag reizen, hebben wat gegeten en zijn vroeg gaan slapen. Van Nagpur hebben we niet veel gezien maar een eerste idruk is dat het ook niet veel te bieden heeft. De taxi zal ons naar Mahua Vann Resort brengen, dichtbij Pench National Park. Als we rond 10.30 uur aankomen staat ons een heel welkomstcomite op te wachten. Vanuit de herrie van Nagpur is het hier heerlijk rustig en stil, we merken dat we in een buitengebied zijn aangekomen.

De man bij de receptie in de open lucht heet ons welkom, we krijgen een drankje en 4 jongens hebben onze bagage al overgenomen. Na een paar formaliteiten vertelt de man dat hij Rahindra heet (ik hoop dat ik het goed spel) en ons de komende dagen zal begeleiden. Hij is ook onze jeepchauffeur. Een half uur later worden we bij ons huisje gebracht wat werkelijk schitterend is. Zo luxe hebben we nog niet geslapen in India.  Het ligt heerlijk rustig, heeft een heerlijk groot bed, een douche binnen en buiten en een veranda, midden in de natuur. Je kan een speld horen vallen als we buiten staan. We kunnen ons enthousiasme nauwelijks verbergen en zodra de mannen weg zijn. maken we een klein vreugde dansje. het verschil met gisteren is erg groot, ook in prijs overigens...
De badkamer in ons goedkope hotel in Nagpur was echt de smerigste die we tot nu toe hebben gehad. We hadden besloten om er zo weinig mogelijk gebruik van de maken en hebben daar ook niet gedoucht. In deze luxe hut kunen we zelfs kiezen en aangezien we nog nooit een douche buiten hebben genomen, besluiten we dit te gaan doen. Om beurten worden we een bijzondere en leuke ervaring rijker en horen tijdens het insoppen en haar wassen (alleen Berryl natuurlijk) de geluiden van de verschillende dieren. Na een geweldige lunch, gaan we even uitbuiken op de veranda en aan het eind van de middag begint onze eerste jeepsafari. Als we naar de receptie lopen staat de jeep en chauffeur al klaar en kan het avontuur beginnen! We hebben in Afrika vaker safari's gedaan en iedere keer is het weer fantastisch om in een open jeep de natuur in te rijden en niet weten wat we allemaal gaan tegenkomen. Natuurlijk hopen we een tijger te kunnen spotten en volgens de 'statistieken' hebben we een redeljk goede kans. Als we de toegangspoorten van het park voorbij zijn zien we al snel veel herten, antilopen en apen. Na een tijd komen we aan bij een klein meer waar een paar Indische bizons staan te grazen en onze chauffeur zet de jeep stil. De gids, die bij de toegangspoort is ingestapt, zegt dat dit een tijgergebied is en hij luistert naar de 'alarmcalls' van herten en antilopen die elkaar waarschuwen als ze een tijger zien.

We horen een merkwaardig hard schreeuwen, ik denk eerst dat het apen zijn maar volgens de gids zijn het herten die waarschuwen. Meerdere jeeps staan inmiddels op de dezelfde plek stil en de spanning bouwt zich op in ons lijf. Dit is al geweldig, nu de tijger nog...Ik schat dat we 20 minuten doodstil in de jeep zitten , maar geen tijger...Uiteindelijk vertrekken wij en de andere jeeps weer, het alarmgeschreeuw van de herten is ook niet meer te horen. We komen onderweg jakhalzen, wilde zwijnen, bizons en veel verschillende vogels tegen. Na ongeveer een half uur komt er een andere jeep ons tegemoet en de gidsen praten even met elkaar. Het blijkt dat er een tijger is gespot met 5 jongen op de plek waar wij eerst 20 minuten hebben stilgestaan, Van de toeristen in deze jeepkrijgen we als 'bewijs' de foto's te zien. We voelen een teleurstelling dat wij ze hebben gemist maar dat is van korte duur want de chauffeur gaat met gierende banden, op volle snelheid terug naar de betreffende plek.We stuiteren links en rechts door de jeep en moeten ons goed vasthouden. Op dezelfde plek teruggekomen staan daar nog 4 andere jeeps, ook in spanning te wachten om een glimp van de tijgers op te vangen maar helaas...ze laten zich niet meer zien.

De overige jeepsafari's gingen ongeveer hetzelfde, helaas niet op het juiste moment op de juiste plaats om een tijger te spotten. Wel hebben we op een ochtendsafari  een luipaard gezien en dat was ontzettend mooi. We konden dit schitterende dier 20 minuten bekijken voordat het languit in het lange gras ging liggen en niet meer zichtbaar was. Overigens, Pench Park is qua natuur en landschap ook erg mooi. Naast de bebossing, heeft het schitterende vergezichten met veel kuddes wild. Samen met Kanha park is het de inspiratie geweest voor Robert Kipling voor het schrijven van Jungle book. Ondanks dat we geen tijger hebben gespot, waren het fantastische dagen in dit park en Mahua Vann, we zullen straks weer moeten wennen aan de low budget hotels en de herrie in de grote stad.

1. henk en jenny nieuwenhuis:
    In het Pench National park zijn ook de opnamen
    gemaakt voor de 3-delige documentaire van de BBC, Spy in the Jungle van Sir David Attenborough.
    groetjes Henk.
  2. Harry:
    27 februari 2012
    he rein ik mis je de groetjes uut mooi kampen
  3. Gerard:
    27 februari 2012
    Hey Reinder & Berryl,zo te lezen gaat het allemaal heel goed, is elke dag weer anders en genieten jullie volop. Prachtige foto's ook. 20 minuten doodstil, wat moet dat een opgave geweest zijn voor jou Reinder. Tegen de tijd dat jullie weer terug komen staan er volgens mij twee volkomen vreemden in Kam'pn heb ik zo het idee. Kompleet veranderd door alle ervaringen, totaal andere inzichten. Prachtig. Blijf genieten, heel veel plezier en geluk. Gr. Gerard
  4. Edith:
    25 maart 2012
    Heya Reinder en Berryl! Ik zit heerlijk in het zonnetje jullie blogs te lezen, heb some catching up to do....... Deze bijdrage is weer smullen, benieuwd naar de rest :-)
    Groetties!