Eco leven in Yangshuo

20 maart 2012 - Yangshuo, China

Inmiddels zijn we vier dagen in het Yangshuo gebied en vermaken ons opperbest. Ons Guesthouse ligt ongeveer 5 km van Yangshuo en daardoor midden op het chinese platte land. Dit is heerlijk want de rust en de uitzichten zijn schitterend. We hebben de afgelopen dagen relaxt doorgebracht, 's ochtends niet te vroeg opstaan, even op ons balkon zitten en genieten van het uitzicht, ontbijten en daarna op pad. We mogen gratis fietsen gebruiken die bij het Guesthouse staan en we kiezen voor de tandemfiets! Onze eerste teambuildingsessie als eigenaren van Vi Libertatem Interim management en Consultancy is een feit :-)... Op verzoek van Berryl ga ik voorop zitten omdat ik dan de richting kan bepalen(zou ze mij zien als de nieuwe leider van ons bedrijf.....? of heeft ze gewoon geen zin om mee te trappen...?) en stapt Berryl op het achterste deel van de tandem. Het kost ons even moeite om van start te gaan, communiceren in dit proces is erg belangrijk, een schaafwond aan mijn scheenbeen en aan Berryl's hak later lukt het ons om in beweging te komen. Ik voel Berryl achter mij driftig aan het stuur trekken maar dat heeft geen enkele zin, die is er alleen maar om je ergens aan vast te houden. Ik moet heimelijk lachen, volgens mij zit ze in een oefening loslaten. Ik denk: ook wel eens goed voor mij dus we gaan de rollen de komende dagen zeker nog omdraaien...
We fietsen zo een tijdje door het fantastiche landschap, langs de Yulong rivier en zien op het water bamboe-vlotten, met 2 toeristen die op een stoel zitten, door de rivier slingeren. Dit totale plaatje waant ons vele jaren terug in de tijd. Vanochtend vroeg was het weer slecht, veel regen en onweer maar de lucht is inmiddels helemaal geklaard en het zonnetje schijnt. Het weer de afgelopen dagen in Yangshuo is erg wisselvallig. Iedere dag regent het een tijdje hard en dan opent het wolkendek om ruimte te geven aan de zon. De temperaturen zijn boven de 20 graden en met de zon halen we zeker 27 graden, kortom een perfecte omgeving om een langere periode door te brengen. Onderweg komen we veel chinezen tegen op de fiets, wandelend of werkend op het land. Het "Ni Hao"(goedendag) wordt regelmatig naar elkaar uitgesproken, erg vreedzaam allemaal. Na wat foto's te hebben gemaakt en inmiddels een paar uur verder(we beginnen het zadel te voelen..) besluiten we bij Hotel/Restaurant Riverside(jaja, langs de rivier) te stoppen voor een lunch. Het Hotel en de tuin met tuinmeubilair ziet er prima uit en op het bord zien we staan "Chinese and Western Cuisine", dat komt wel goed denk ik. Echter, als we al een 10 minuten zitten is er nog niemand langs geweest om een bestelling op te nemen dus loopt Berryl bij het Hotel naar binnen. De medewerkster bij de receptie spreekt geen engels en met handen en voeten gebaren we dat we iets willen eten. Er komt inmddels een man bij staan die 3 woorden engels spreekt "no western cuisine". Op zich geen probleem, chinees lusten wij ook wel maar de bestelling wordt een uitdaging. De menukaart is in het chinees en ik doe al een kip na(dat gaat nog wel) maar hoe ga ik beeldend uitleggen dat we daarnaast rijst en groente willen hebben(Leuke opdracht trouwens voor het spelletje Hints). Ik krijg opeens een ingeving, bij het Welkomstbord van het hotel had ik gezien dat er wifi aanwezig was en ook de inlogcode stond erbij vermeld. Ik pak mijn i phone, zoek verbinding wat lukt en zoek naar Google Vertaler. Ik type het gewenste gerecht in en vertaal het Tranditioneel Chinees. Ik laat het de dame naast mij zien en zie toch nog gefronste wenkbrouwen. Ik probeer het dan door het te vertalen in Vereenvoudigd Chinees en verhip...een grote glimlach en een brei aan chinese woorden is het resultaat. Ze zegt het gerecht nog een keer hard op voor ons(alsof wij dat kunnen controleren...) en ik knik vol overgave en zeg: ja, doe dat maar! Berryl en ik hebben de grootste lol en ook de dame die ons bediend blijft lachen en ik bespeur enige opluchting bij haar. We zijn eruit! Het woord Coca Cola is grensverleggend want dat wordt goed verstaan en al snel staan er 2 blikjes voor onze neus. Niet veel later zien we de dame met grote rubberen laarzen naar een moestuin naast het hotel lopen en plukt links en rechts wat uit de grond, onze groente! Nou, verser kan het niet en ik kijk al om mij heen of ik kippen zie rennen.. Als het gerecht wordt gebracht is het rijst met verse groente en ach... dat de kip is vergeten(of misschien was die niet voor handen...) vinden we niet erg. We genieten erg van ons gerecht, het uitzicht en heerlijke temperatuur.

Wandelen, fietsen, lezen en aan het eind van de middag genieten vanaf ons balkon van de zonsondergang zijn onze belangrijkste activiteiten tot nu toe. De komende dagen gaan we o.a. nog een tocht maken met een bamboe vlot en het vissen met Aalscholvers(dank voor de tip Astrid en Tjibbe!) bewonderen. Er is hier veel te doen en te beleven maar ook in het niets doen en de schitterende omgeving op je in laten werking is veel voldoening te halen...

1. Judith:
    20 maart 2012
    Hey Chineesjes!Je moet het niet mooier gaan beschrijven of we komen nú naar China toe en laten Bali even zitten...Wat klinkt het allemaal fantastisch en wees blij dat dat kippetje nog lekker rond rent en niet in jullie salade is beland...Die tandem is wel een uitdaging, niks voor mij/ons (of juist wel?, goeie oefening in loslaten?! hmmm..)wat een prachtige foto's en een heerlijke relaxte sfeer. Blijf nog maar een paar dagen hoor! Liefs, Dikke X
  2. Henk en Riek Witman:
    Het is maar goed dat je de afgelopen jaren de conditie hebt opgedaan bij de donderdagavond spinning
    x stream groep !!!!!
    Gr. uit Kampen
  3. Edith:
    25 maart 2012
    Toch die IPhone he die uitkomst biedt..... en dat bij jou Reinder hahahahaha :-).... nu nog de kip....Jullie verhaal over teambuilding, geweldig. Zie het helemaal voor me, Berryl achterop en maar rukken aan dat stuur hahahahaha. Wel goede oefening voor mij ook trouwens :-), hoewel, dat lukt weer vrij aardig. Heb genoten van jullie blogs tot vandaag, het leest echt als een boek, super! Zie uit naar de volgende avonturen! Groetties,