Another day in the Ashram

21 januari 2012 - Tiruvannamalai, India

Gistermiddag nog geskyped met Berryl vanuit een internetcafe. Niet ideaal met alle geluiden er om heen maar ik ga niet klagen. Het was fijn om elkaar weer even in digitale levende lijve te zien en te spreken. Ze heeft een super "afscheid" gehad bij de spinning wat ook nog een beetje mijn afscheid was(iedereen nog bedankt voor het oranjeshirt wat ik zeker zal gaan dragen tijdens de EK!). Berryl heeft in een korte periode veel afscheidsmomenten gehad(werk, (spinning)vrienden en tijdelijk van mij natuurlijk :-)). Ik realiseer mij dat je niet weg hoeft te gaan om "een reis" beleven. Ieder moment, waar je ook bent ontvang je de nodige uitdagingen met bijbehorend (onprettige) gevoel. Way to go Berryl, see you in 8 days!

Zaterdag, 21 januari

Ik krjg de smaak te pakken want vanochtend "vroeg", zo rond half 8, loop ik weer van het hotel naar de ashram. Eigenlijk begint morgen mijn "officiele programma" maar de ashram is dagelijks
toegankelijk. Net na achten betreed ik de binnnenplaats, leg mijn slippers bij de ingang en loop naar de meditatieruimte. Wederom bevalt de stilte en de energie die er is mij prima. En ook wederom zijn het mijn achterwerk en rug die aangeven dat ik in beweging moet komen. Ga van het hoofd/denken naar je lichaam en zo geschiedde.. Ik ga lopen. In het reisboek had ik gelezen dat aan de achterkant van de ashram een pad omhoog de Aruchanala berg oploopt. Dit is de route naar Skandasramam, een (inmiddels heilige) grot waar Ramana 7 jaren heeft geleefd. Ik besluit deze wandeling te gaan maken en ga op pad. Genoeg water bij me want het is al weer erg warm(zo'n 31 graden). Na ongeveer 100 meter wordt het nog stiller dan in de meditatiezaal. De natuur, vogels en ook apen zijn goed waar te nemen maar verder stilte. Ook de paar mensen die ik onderweg tegenkom of
inhaal(jaja...) lopen in stilte. Meditatie en bewegen kan dus prima samen! Na ongeveer een half uur te hebben geklommen, mijn Kurta plakt al aardig.., zie ik aan de rechterkant van het pad een man zitten. Hij vraagt mij om naast hem te komen zitten uit te rusten, ik voel een nanoseconde twijfel maar ga dan naast hem zitten. Ik merk dat ik wil gaan praten(sociaal wenselijk toch?) maar "iets" houdt mij tegen. De man en ik zitten naast elkaar en zeggen in eerste instantie niets. Mijn toch wel wat ongemakkelijke gevoel verdwijnt en samen zitten we een tijdje "appelig" voor ons uit te kijken.
Dan zegt de man: I am Swami Maheshwaran, who are you? Ik vertel hoe ik heet, en Swami of niet, mijn naam(vooral de letter R) is een flinke uitdaging voor hem. Na weer een tijdje stilte, vraagt hij verder. Hoe heb ik van de ashram gehoord, hoe lang ben ik India? Het gesprek is kort en prettig maar samen in stilte naast elkaar bevalt mij nog meer en waarschijnlijk de Swami ook want hij zegt ook niets meer. Ik vraag hem uiteindelijk of ik een foto van hem mag maken, en in gedachten ben ik aan het overwegen hoeveel geld ik hier voor over heb, maar ook dit vooroordeel is weer ongegrond. Prima zegt de Swami en dus maak ik een foto. Een paar Indiers lopen langs en de Swami vraagt of zij een foto van ons beiden willen maken. De jongelui, ik meen te zien onder de indruk van het
gevraagde, maken de foto van ons 2-en. Ik bedank hem vriendelijk voor de stille ontmoeting en krijg een groet van op elkaar gedrukte handen op zijn voorhoofd terug. Ik loop verder en na een half uur sta ik bij de heilige grot wat, na enige verbouwing, een meditatieruimte is geworden. Ik zit hier een
tijdje en besluit weer naar beneden te lopen. Onderweg zie ik nog een fantastisch uitzicht op de stad en de tempel die mij de heenweg niet eens was opgevallen! Vanaf morgen ga ik 3 of 4 dagen in
dagretraite(ja ome kees, daar ben ik gek genoeg voor ;-)) en zie wel wat er komt of niet komt. Ik begin steeds meer te wennen aan het niet meer plannen van de dag!

N.b.
Swami betekent letterlijk "eigenaar van zichzelf" maar wordt meestal uitgelegd als Meester.Meester  over zijn lagere en instinctieve behoeften. Het is een beleefdheidstitel voor iemand die bevrijd is van
alle materiële en lichamelijke verlangens. Ik ben dus zeker geen Swami...(bron: Wikipedia)

De komende 3 a 4 dagen zal ik toegewijd het ashram programma volgen en waarschijnlijk daardoor
zal het blog tijdelijk niet bijgwerkt worden. Ik vraag uw begrip voor deze "spirituele onderhoudwerkzaamheden".

1. Edith:
    21 januari 2012
    WOW!! wat een bijzondere ervaring weer! Ik geniet zo van je verhalen.... kan er hier in Nederland ook helemaal mijn hart aan ophalen.
    Enne voor Berryl..... sterkte meis, vast niet altijd makkelijk maar het aftellen brengt je steeds dichterbij! You rock girl!
  2. Pieter en Bianca:
    21 januari 2012
    Lieve Rein, wat een geweldige manier van schrijven heb je toch! Iedere dag lezen we je verhalen dus de stilte van de komende dagen zal even wennen zijn. Heerlijk om te lezen hoe makkelijk je ook daar "ver van hier" contact legt.Heb Berryl vanmorgen gesproken en deze week drinken we nog samen een borrel. En dan zullen we ook jullie "reisverhaal samen" volgen. Blijf genieten!! Lieve groet, Pieter en Bianca
  3. Johan:
    21 januari 2012
    Hallo Reinder ik lees elke keer weer je mooie verhaalen ik denk dat je er wel een boek van kan maken en ik zie al weer uit naar het volgende verhaal groetjes johan
  4. Gerard:
    21 januari 2012
    Hay Reinder, wat kan een mens toch veel beleven als je et opzoekt. Goed dat je alles opschrijft. Mooi om later terug te zien. Donderdag afscheid genomen van "zus" Berryl. Vanmorgen nog ff gezien, misschien later nog een keer. En binnenkort zijn jullie weer samen. Ga ontzettend genieten van alles,ik blijf de belevenissen ook volgen. Prachtig om dat allemaal te lezen. Blijf luisteren naar de stilte en geniet er van. Fantastische tijd gewenst.
  5. Judith:
    22 januari 2012
    Gisteravond/nacht laat thuis maar toch nog even de computer aan...snel naar grensjeverleggen.. en ja hoor weer zo'n mooi verhaal! Je ziet er maar mooi uit in je nieuwe outfit! heerlijk he, dat je nu alle tijd hebt om te doen wat je wílt. En maar zo allerlei bijzondere mensen ontmoet,geniet ervan, het leven is(voor jou nu wel heel) mooi!... liefs X
  6. Tjibbe en Astrid:
    22 januari 2012
    Buenos Dias Amigo Reinder, misschien een domme vraag van mij, maar wie is die knappe man in die witte outfit, met dat kale hoofd naast jou? Als je alle verhalen, die jullie mee gaan maken bundelt, wordt het een bestseller in de toekomst!!!!
    Pas goed op jezelf en het kostbare komt binnen een paar dagen naar je toe. groetjes en veel liefs van Tjibbe en Astrid.
  7. Frenne:
    23 januari 2012
    Hey Rein,

Leuk om je verhalen te lezen! Je schrijft erg boeiend en vermakelijk. Ik wens jou en Berryl een hele leuke tijd en ik ga jullie zeker verder volgen op het blog! Pas wel goed op en doe Stef de groeten als jullie elkaar weer ontmoeten.

Gr,

Frenne