Uit de euforie

19 januari 2012 - Tiruvannamalai, India

Zo, de eerste 4 dagen India zitten er op en heb ontzettend veel indrukken opgedaan en een nieuwe "vriend" ontmoet. Vandaag een slenterdag door T. en na 2 uurtjes wandelen sta ik ineens voor de ingang van de Ramana Maharshi Ashram. Al het getoeter, getoeter en nog eens getoeter op de straat begon me iets te irriteren dus de Ashram komt als geroepen! Eenmaal op het terrein zie ik dat je je schoenen/slippers bij de ingang moet laten, ik was dat al gewend bij de Hindoe tempel maar hier is gelukkig veel schaduw, de grond niet te heet, waardoor mijn aandacht helemaal op kan gaan in de heerlijke rust die binnen het terrein heerst. Ik loop eerst the New Hall binnen waar een groot beeld van Ramana Maharshi staat. Bij de Indiërs was hij zeer geliefd en erkent als een groot ziener. In april 1950 overleden maar nog steeds veel toegewijde 'volgelingen'. Ik merk dat ik wat moeite heb met worshipping van de persoon/beeld van zowel locals alsook de vele westerlingen die er rondlopen. Het gedachtegoed, of beter gezegd, zijn zienswijze over wie we werkelijk zijn(Boek: Who am I?) spreekt mij aan maar de symboliek erom heen minder. Vanuit de New Hall kom ik via de Bibliotheek en de Meditatieruimte bij de Eetzaal voor de gasten. Ik zal hier minimaal 3 nachten slapen(je moet voor extra nachten opnieuw een aanvraag doen) en gluur alvast binnen bij de slaapgelegenheid. Ik zie een aantal mensen liggen in een niet te grote ruimte en belangrijker nog, ze liggen op de grond! Geen matras o.i.d. Ik begin hem nu wel te knijpen want kort voor mijn vertrek kreeg ik een flinke spitaanval en sinds gisteren ben ik zonder dyclofenac.... Dit vooruitzicht lokt niet dus ik ga naar de Office om verder informatie op te vragen. Deze is helaas vanmiddag gesloten dus zal ik dat morgen moeten doen. Ik zoek een schaduwplekje onder een grote boom en zit daar wat te zitten. Voor het eerst voel ik de euforie van de eerste dagen wat wegzakken... Gedachten van "wat zal ik nu weer eens gaan doen", "denk ik me hier wel zoveel dagen te kunnen vermaken" schieten voorbij met het bijbehorende gevoel. Geen afleiding in het vooruitzicht(na zoveel prikkels) voelt niet helemaal ok. Daarnaast voel ik dat ik Berryl mis. Alleen op pad gaat prima maar het is ook zooooo leuk om te delen en samen te doen. Zucht.... ik besluit de ietwat sombere stemming van mij af te werpen door mijn afleiding te zoeken in .....Eten!! Ik had inmiddels een leuk restaurant met een heel rustig dakterras ontdekt met loungebanken(waar ik nu in lig) en jawel...Pizza op de kaart! Tussen het eten door schrijf ik op het blog en plaats wat foto's. Weet dat ook deze afleiding/euforie tijdelijk is.... Het is wat het is maar ik zou het ook niet erg vinden als het de 29e is en ik Berryl, in mijn gloed nieuwe Kurta en broek, op kan vangen op vliegveld Chennai!! Om samen verder dit avontuur te ondergaan al denk ik dat het avontuur voor Berryl ook al is begonnen door haar afscheid van het werk vorige week en tijdelijke afscheid van mij! Het is nog niet lang geleden maar het voelt voor mij alsof ik al maanden op pad ben!

n.b.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties en nuttige tips op het log! Het is prettig om op deze manier verbinding te voelen aan de andere kant van de wereld en natuurlijk vanaf de camping!
Berryl en Reinder

1. Stef en Door:
    19 januari 2012
    Hey vriend, Welcome to India. Veel van de eerste indrukken herkennen we natuurlijk maar al te goed. Maar het gaat wennen, geloof ons. Wij stappen vanavond de trein in voor 15 uurtjes naar Cochin, onze ontmoeting komt steeds dichterbij en we kijken er erg naar uit. Geniet, beleef, ervaar, ontmoet en tot snel.
    Stef en Door
  2. Sandra:
    Hey Reino,

Nog even volhouden. Ik heb Berryl vanochtend gesproken en die is ook druk aan het aftellen. Enneh eten is altijd goed als afleiding :-)
    Sterkte met je rug.

knuf San
  3. Monique:
    Hallo Reinder,

Bedankt voor je verhalen, het is erg leuk om te kunnen meegenieten en de mooie foto's van India te kunnen zien. Met zoveel indrukken zou ik al veel eerder een cultuurshock hebben gehad.

Gezicht naar de zon enne... geniet van de pizza!

Groetjes,
    Monique
  4. Judith:
    19 januari 2012
    Hey lieve Rein, wat jammer dat je even terug wordt gefloten. Wat heftig joh, op de grond slapen, ik snap je bezorgdheid en gedachten over de komende dagen. Was nu je meissie maar bij je!.. Maar dat duurt niet zolang meer en ooit kijk je hierop terug als een zeer bijzondere ervaring! Laten we positief blijven. Fijn dat je pizza hebt gevonden en internet, die combi trekt je er wel doorheen! Kop op he, in het ergste geval ga je elke avond naar je hotel of verander je je plannen,(het is even schakelen..) er is altijd een oplossing! En er denken nu veel mensen aan je, met al die positiviteit in het universum wordt deze week vast tóp...Veel liefs,dikke kus, MUAH!
  5. Henk Witman:
    19 januari 2012
    Hoi Reinder bedankt voor je verhalen en foto's we kijken elke keer weer naar uit om ze te lezen.
    Vanavond ,spinning avond , gaan we, <voorlopig > afscheid van je geliefde Berryl nemen ,zodat zij gauw bij je kan komen!!!!!Groetjes van de spinning
    groep.
  6. Edith:
    19 januari 2012
    Heya Reinder, he gatsie... toch die rug weer! Sterkte man! De dip ben je vast al wel weer te boven, pizza helpt altijd :-), maar kan me goed voorstellen dat je Berryl mist, nog even! Hoop dat je kan genieten van je avontuur in de Ashram, vast ook heel bijzonder! Groetties!!
  7. C.van dijk:
    Hallo Reinder.
    Wij kijken iedere avond naar je berichten.
    En wij vinden ze steeds erg leuk.
    Ga zo door we blijven je volgen.
    Groetjes Sannie en Kees.
  8. Joke:
    19 januari 2012
    Vanavond super gezellig afscheid van Berryl gehad bij de spinning. Zondag zie ik haar nog op de sport. Helaas heb ik je niet meer gezien voor je vertrek. Ik wens je een onwijs fijne tijd toe, met veel nieuwe indrukken. Ik hou je berichten in de gaten. Leuk.
  9. Hennie Land:
    20 januari 2012
    Hola Reinder, ik heb deze week een groot(nou ja, groot?) budabeeld gekocht omdat de gezichtsuitdrukking me erg aanspraak: ogen gesloten, blik naar binnen gekeerd,acceptatie, serenidad en innerlijke vrede, kortom een emotionele toestand, die je verlichting zou kunnen noemen, die je alleen bereikt als je je over geeft. Vele mensen, ook in onze wereld zijn er naar op zoek. Ik maak er uit op dat de vele uiterlijke indrukken aantrekkelijk kunnen zijn, maar de werkelijke duurzame vrede kunnen we alleen binnen in ons voelen. Misschiem ben je in een heel goed moment om een paar pasjes meer te doen in de acceptatie van het leven dat nu eenmaal is zoals het is. Enkele pasjes meer in de richting van het ervaren van het leven in al zijn aspecten, in zijn totale rijkheid. Pijn en plezier zijn slechts enkele aspecten van het leven, maar beide horen onverbrekelijk bij het leven, terwijl de mens steeds weer probeert de pijn te vermijden en het plezier te zoeken. Ik hoop voor je dat deze emotionele ervaring waar je midden in zit bij zal dragen aan een verdieping van de intensiteit waarmee we kunnen leven. Geef je over, verzet je niet, registreer wat er in je gebeurt, probeer niet te waarderen maar simpelweg te observeren wat er in je en om je heen gebeurt. Heel zeker iets dat heel interesant is, je bent ervoor in de juiste omgeving. Doe er je voordeel mee. Het zou een cadeau kunnen zijn voor de rest van je leven. Probeer in harmonie te komen met je zelf en je omgeving, deze ervaring kan leven je verrijken. Laat je oordelen en vooroordelen los, probeer de dingen, gebeurtenissen niet van een waarde te voorzien. Leef ze en beleef het in volle omvang. Laat al het andere los,als je dat lukt zul je lichter van lasten reizen. Geniet ervan knul. Het is niet gemakkelijk ons over te geven,ons ergens bij neer te leggen, onze impotentie te accepteren en opnieuw te leren kijken met nieuwsgierigheid, zonder (voor)oordelen. Geniet en mediteer. We zijn ver weg maar toch ook weer heel dicht bij je.
    Hennie
  10. Greetje:
    20 januari 2012
    Hoi Reinder,
    Petje af dat je de eerste tijd alleen op pad bent. Ik deed het je niet na. Begrijpelijk dat je het zo nu en dan even niet ziet zitten, zeker als je rug ook weer opspeelt.
    Hou je haaks. Nog even diep zuchten en dan staat Berryl straks zo voor je neus.
    Groetjes,
    Greetje